Pro fandy pokémonů je podzimní období dobrým důvodem k radosti. Téměř každý rok se mohou těšit na novou (či jemně vylepšenou) hru, ať jde o titul z hlavní série či nespočtu odboček. Letos tomu je ale jinak. GameFreak s The Pokémon Company hráčům místo toho naservírují dvě expanze pro loňské duo Pokémon Sword a Pokémon Shield, rozšiřující příběh, mapu i hratelnost. Poprvé tak hráči nestartují úplně od začátku, ale mohou pokračovat se svým vymazleným týmem příšerek. A nyní je tu první ze dvou expanzí – The Isle of Armor.
Po sedmi měsících od vydání Pokémon Sword & Shield se tedy trenéři vrací zpět do regionu Galar, nikoliv ale na hlavní ostrov. Čeká je úplně nové dobrodružství na zmíněném The Isle of Armor. Napraví nepříjemnou pachuť hlavní hry, na kterou jsem v recenzi pohlížel přísnějším okem? Dočkala se hra nějakých vylepšení? Kupodivu ano i ne.
Drak přichází… do Velké Británie
Příběh je navzdory své jednoduchosti překvapivě poutavý. Poté, co hráč přiletí na ostrov, potkává úplně nového rivala – Klaru (ve Sword) nebo Averyho (v Shield). Co do povahy vašeho soka se konečně GameFreak odhodlal vrátit ke starému (a dobře fungujícímu) receptu, kdy je váš oponent opravdu vaším nepřítelem a taky tak trochu svině. Jedná se o vítanou změnu oproti zástupům plochých rivalů v předchozích dílech, kteří vás dokonce na vaší cestě podporovali.
Bohužel je tahle DLC epizoda tak krátká, že jsem se pomalu nestihl ani nadechnout a jsem byl skoro u konce. Projít celé rozšíření mi zabralo přibližně dvě a půl hodiny. To je celkem škoda, protože cesta k tomu, abych se společně se svým Kubfu stal šampionem, byla opravdu zábavná. Dokonce by se dalo říct, že zábavnější a originálnější než dokola se opakující motiv pokémoní ligy z hlavních titulů.
Polévka, houby a kamera
The Isle of Armor přináší velké novinky do hratelnosti. A že bylo na čase! V hlavní hře totiž zoufale chyběly. Celý ostrov je již od začátku otevřený a není problém se po něm pohybovat stejně jako ve Wild Area, a to i s proměnlivým pohledem kamery. Do DLC se dokonce můžete pustit ještě před tím, než dohrajete samotnou hlavní hru, stačí mít jen odemčenou zmiňovanou Wild Area.
Protivníci i pokémoni mají pak variabilní obtížnost podle počtu získaných odznaků z pokémoní ligy. Bohužel se ale neřídí levely vašich pokémonů, které máte zrovna aktivní. Není tedy možné začít hrát DLC se zbrusu novým týmem potvor, protivníci by vás totiž okamžitě rozdrtili.
V doju máte nově možnost si uvařit speciální Max Soup, díky níž se pokémoni, kteří mají při dynamaxingu pouze základní formu, naučí vytuněnější gigantamax formu. Ta jim odemyká také vylepšené útoky – takzvané G-Max útoky.
Součástí nové expanze jsou i nové možnosti úpravy vaší postavy, ať už jde o oblečení, účesy nebo ligové karty. Krom toho si můžete přikrášlit vaše kolo zářivým efektem. Na výběr máte sice jen ze dvou, světlého a tmavého, ale aspoň se můžete s něčím předvádět v multiplayeru před těmi, co si DLC nekoupili.
Na co všichni čekali asi nejvíc, jsou ale další pokémoni. Celkem má Expansion Pass přidat do hry dvě stovky nových i starých známých potvůrek. Jelikož ale druhá polovina DLC s názvem The Crown Tundra vyjde až na podzim, v The Isle of Armor naleznete přibližně polovinu z nich .. Aspoň konečně můžete chytit nějaké ze svých oblíbenců, kteří vám dříve chyběli.
Výhodou je, že nemusíte za expanzi platit, pokud chcete nově přidané pokémony do své sbírky. Když ji někdo z vašich přátel vlastní nebo jste součástí nějaké online komunity, nové potvůrky můžete získat skrz výměnu.
The Isle of Armor také přichází s novými hudebními skladbami, které krásně doplňují povedený soundtrack hlavní hry.
Promrhané příležitosti
Radost z nových funkcí, příjemného, i když krátkého příběhu a spousty nových pokémonů však kazí stále stejné problémy, které se táhnou už od hlavní hry. Ovládání je opět kostrbaté – volnou kameru musíte neustále ovládat, i když se otáčíte nebo zatáčíte. Zde by celkový dojem vylepšilo decentní sledování směru pohybu postavy s možností si upravit úhel kamery.
Tragické jsou opět textury a modely. Ty se nedočkaly absolutně žádných vylepšení a obrovský potenciál hry vytvořit nádherné scenérie zůstává nenaplněn. Olej do ohně přilévá představení hry New Pokémon Snap přímo v den vydání expanze, se kterou se „hlavní“ hra nemůže měřit.
Ano, je pravda, že Snap je linerání hrou „pouze“ o focení pokémonů a nabídne méně možností, ale textury v aspoň lehce vyšším rozlišení by neměly být na Nintendu Switch problém ani u komplexnějších her.
Další vadou na kráse je stále špatná optimalizace multiplayeru. Pokud jste připojení a vidíte ostatní hráče ve vaší hře, propady FPS jsou stále (a bohužel) na denním pořádku. Člověk by si myslel, že GameFreak stihne tenhle problém stihne za víc jak půl roku opravit, ale chyba lávky. Pocitově je sekání na The Isle of Armor dokonce horší než v původním Wild Area.
Poslední opravdu nepěknou věcí je cena. Pokud chcete ze hry vyždímat maximální zážitek bez kompromisů, zaplatíte jednorázově přes 2 000 korun (hlavní hra stojí až 1 600 korun, DLC pak 750 korun) a ročně navíc musíte navíc přihodit téměř 900 Kč na doplňkové služby (Pokémon Home, Pokémon Bank, Nintendo Switch Online).
To je opravdu hodně za hru, která má stále spoustu chyb a u níž je online režim často nehratelný. Kvůli téhle cenové politice se pocit z nenasytnosti vývojářů nezmírňuje i přes to, že se GameFreak poprvé rozhodli nevydat po roce úplně novou hru.
Potlesk? Asi jindy
Pokémon Sword and Shield – Expansion Pass Part 1: The Isle of Armor přichází s dobrým, ale krátkým příběhem a zajímavými vylepšeními gameplaye. Bohužel to na záchranu této hry nestačí. Neopravenými nedostatky z hlavní hry a stále nesplněnými sliby (neaktualizované modely a animace postav i pokémonů) si GameFreak pomalu, ale jistě kope hrob.
Přechod na dospělejší konzole vývojáři nezvládají, ale neztrácím naději a jsem zvědavý, s čím se na podzim vytasí. V tuto chvíli nemůžu koupi Expansion Pass doporučit ani pravověrným fanouškům. Doufejme, že příští rok dorazí nový vstup do série, který nás všechny zvedne ze židle v tom dobrém slova smyslu.
Zbyněk
Myslím, že to je celkem fér hodnocení, i když pocitově jsem si IoA docela užil. Největší smutek mám z těch nenápaditých textur a z příliš chudého prostředí (např. jeskyně jsou jenom duté díry bez žádných krápníků, povrch je jen plocha s kolmo trčícími stébly trávy atd.) Crown tundra bude mnohem větší, ale vzhledem k tomu, že DLC tvořili souběžně s hlavní hrou, tak neočekávám žádnou změnu v designovém přístupu k variabilitě a bohatosti prostředí, jen tam asi bude trošku víc bílé. Doufám, že Game freak se poučí pro příště.
David Fišer
Díky moc 🙂 jsem rád, že nejsem jediný, kdo má tento názor. The Crown Tundra si ale také určitě zahraji a něco o ní napíšu