Rally hry s oficiální licencí WRC si málokdy sáhly na vyšší čísla a nadšené verdikty. Nic se nezměnilo ani poté, co otěže série převzali vývojáři ze studia Kylotonn. Předloni jim to však konečně došlo, ročník 2018 vynechali a po roční odmlce se vrací s WRC 8. A nelze než konstatovat, že se pauza vyplatila.
Byť jsem v dětství závodní hry miloval a u Richard Burns Rally strávil mnoho hodin života coby žák prvního stupně základní školy, moje nadšení do světa rallyových soutěží časem opadlo. K návratu za volant speciálu mě nepřesvědčil ani vychvalovaný Dirt Rally a raději jsem dál hrál Forzu. Když jsem ale dostal nabídku na recenzi letošního WRC, nějaké podvědomé tušení mě donutilo ji přijmout.
Zatímco předchozí díly v ničem zvlášť neoslnily, ve francouzském studiu, které mimochodem nyní pracuje na pokračování legendární série Test Drive Unlimited, pořádně zapracovali na klíčových prvcích, které tvoří gró správné rally hry, přidali nové a některé nechali při starém. Výsledek je, jak zjistíte na úplném konci recenze, dosti uspokojující.
Tycoon Rally
Jedním z hlavních taháků letošního ročníku licencovaného závodění měl být kompletně překopaný režim kariéry. Kromě standardního prokousávání se skrze šampionát hra nabízí starání se o celý tým, a to včetně jeho zaměstnanců a jejich potřeb.
Management vaší stáje provádíte v období mezi jednotlivými podniky poháru. Kromě mechanika je potřeba najmout meteorologa, abyste před erzetami věděli, které pneumatiky obout, člověka, který se postará o finance… Profesí je celkem šest, všechny ale nejsou dostupné od začátku. Některé z nich dostanete při dosažení určité úrovně. Jiné, doplňkové musíte odemknout pomocí získaných dovednostních bodů.
Ano, RPG systém se dostal už i do WRC. Některé skilly jsou aktivní (třeba předpověď počasí na delší dobu dopředu), jiné poskytují jen určité procentuální bonusy. Ačkoliv to může v tomhle typu hry znít nadbytečně, jednotlivé dovednosti stojí za to odemykat, ale na druhou stranu netrpí syndromem zbytečně zamčeného obsahu.
Jak postupně najímáte lepší a lepší zaměstnance buď na stávající, nebo nově vytvořené pozice, znepokojivě stoupá i výplata, kterou jim je třeba vyplácet. Finance získáváte samozřejmě za vyhrané soutěže nebo jiné události, jelikož ale musíte počítat i s opravami auta, není dobré si hned najmout tu nejlepší „rosničku“.
Kromě finanční stránky věci musíte dbát i na únavu svých pohůnků. Práce v rallyovém týmu je náročně, proto není nejlepší nápad jezdit jednu soutěž za druhou bez přestávky. Vyčerpané zaměstnance musíte buď odstavit do takzvané „rezervy“ a najmout jiné, nebo, a to je lepší řešení, lépe si naplánovat kalendář. A pokud prohráváte jednu soutěž za druhou, klesá i týmová morálka.
Ač se může na první pohled správa týmu zdát moc komplexní, alespoň tedy na hru, kde má být hlavní náplní ježdění po úzkých cestách příliš velkou rychlostí, není tomu tak. Díky přehlednému menu lze všechny potřebné kroky vyřídit rychle a zároveň jde o vítaný odpočinek od nutnosti se plně koncentrovat na jízdu a cestu před vámi.
Celkově režim kariéry působí neinvazivně. Přehazovat, porovnávat a najímat lepší a lepší lidi je zábava a navíc má, stejně jako strom dovedností, znatelný vliv na ježdění jako takové.
Jenom erzety? Nuda!
Již v předchozích odstavcích jsem zmínil správu kalendáře. Mezi jednotlivými soutěžemi je, stejně jako ve skutečnosti, pokaždé pevný časový odstup. V mezidobí tak můžete týmu buď nařídit odpočinek, což odbourá nutnost najímat nové zaměstnance, nebo se věnovat jiným jezdícím aktivitám.
Můžete samozřejmě trénovat, což se hodí hlavně ze začátku, když nemáte váš vůz ještě úplně v ruce, přijímat nabídky od výrobce vašeho miláčka, abyste otestovali jiný vůz, nebo zažít jízdu v nebezpečných podmínkách. Vrcholem pak jsou tzv. historické závody, ve kterých můžete okoštovat jízdu v několik legendárních vozidlech.
Tyto jednotlivé eventy si navíc můžete v kalendáři skládat dle libosti většinou do dvou až tří slotů, pokaždé ani nejsou dostupné všechny jejich typy, což zajišťuje variabilitu a odbourává stereotyp, jenž by se dostavil při prostém vyhrávání jedné rally za druhou. Jistě, pořád sedíte za volantem speciálu, ale jsou to jiné vozy, než ve kterém se proháníte normálně, a na jiných místech a typech tratí.
Hra vám umožňuje do kariéry nadějného jezdce vstoupit dvěma způsoby. Buď vlezete za volant Fordu Fiesta kategorie Junior WRC, nebo skočíte rovnou (po zkoušce, máte na ni tři pokusy) do kategorie WRC 2 (našince potěší Škoda Fabia R5), od níž už byste kamenem dohodili ke královské kategorii.
Pro začátečníky ale vývojáři moudře doporučují první možnost. Na ještě rozumně výkonných předokolkách se skvěle naučíte základy rallyového ježdění, a přestup do vyšší výkonové třídy už pak je jen otázkou zvyku. Díky občasným zkouškám od výrobce si navíc silnější vozy vyzkoušíte už během benjamínkovské sezóny.
Erzety? Zábava!
Během sezóny samozřejmě absolvujete všechny podniky letošní sezóny WRC (to samé samozřejmě platí i o nabídce aut), a to samozřejmě vývojáře nutí vytvářet rozmanitá prostředí. Často jedná o protichudné biomy, i tak ale dějiště všech závodů působí velmi autenticky. Ač k tomu často není příležitost, je se téměř vždy na co koukat.
Na atmosféře se velkou měrou podílí i dynamické počasí. To v sérii slaví premiéru a povedlo se na jedničku. Pokud na začátku rychlostní zkoušky prší, neznamená to nutně, že celou dobu pojedete po mokré cestě. Často totiž pršet v průběhu RZ přestane, vzniklé kaluže začnou vysychat a vy jste nuceni změnit svůj jízdní styl. Platí to samozřejmě i naopak, a to, jak se cesty stávají postupně kluzčími a kluzčími, je skutečně působivé.
Hlavní měrou se ale na faktoru zábavnosti WRC 8 podílí jízdní model. Z něj je rok práce navíc cítit nejvíc. Ostatní hráči se jej nebojí přirovnávat právě k opěvovanému Dirt Rally, a nedivím se jim. V Kylotonnu se totiž vývojářům povedlo zachytit charakter rallyových speciálů naprosto dokonale.
Když mě hra poprvé usadila za volant, hned v první zatáčce jsem vyletěl z trati. WRC speciály jsou značně přemotorované a rozhodně nezatáčejí jako na kolejích. Naučit se, kdy akcelerovat, kdy brzdit, kdy použít ruční brzdu pro efektivní a efektní projetí zatáčky, chvíli trvá. Jakmile vám ale ovládání přejde do krve, budete se královsky bavit.
Přestože jsem o tom lehce pochyboval, hra se výborně hraje i na ovladači. Díky skvělému namapování polohy R2 a L2 si můžete chirurgicky hrát s plynem, držet motor v těch správných otáčkách a přiměřeně brzdit. Neméně příjemné je využití vibračního systému dualshocku, se kterým navíc cítíte každý výmol a povrch trati.
Díky širokým možnostem nastavení obtížnosti a jízdních asistentů si můžete svůj rally zážitek přizpůsobit k obrazu svému. Na své si tak přijdou jak vyznavači realistických simulací, tak i hráči jako já, kteří mají rádi arkádovější zážitek.
Třeba příští rok
I přes skvělý jízdný model není závodění samotné bez chyb. Když nezvládnete průjezd zatáčkou a spadnete ze svahu či se střetnete se stromem, objevíte jistý zádrhel. Není to moc cítit. Ač totiž auta samotná jsou ozvučená geniálně a ryk přeplňovaných čtyřválců je radost poslouchat, kolize zas tak dobře nezní.
Přestože se dost často řítíte po cestách vysokou rychlostí, jakýkoliv náraz nebo nedejbože přetočení přes střechu nepůsobí až tak jako nekontrolovaně se točící tunová masa zpevněných plechů, ale jako plastová zmenšenina toho samého vozidla.
Způsobuje to jednak nedostatečně ozvučení, ale také fyzika. Třeba pohyb zavěšení se autorům povedlo zachytit skvěle, když se ale podíváte na záznam vaší jízdy, veškeré skoky a kolize působí příliš lehkým dojmem. Zkrátka je lepší hrát s kamerou z kapoty či kokpitu.
Poněkud levně bohužel působí i grafika, a to obzvlášť při předělových cutscénách. Textury dostatečně ostré a nasvícení také není k zahození, vývojáři se (zřejmě v zájmu optimalizace) ovšem rozhodli opomenout jakékoliv vyhlazování a antialiasing. Výsledek je tak nerealisticky ostrý a kontrastuje s propracovanými modely aut. O příšerně zpracovaném prachu, který létá speciálům u kol, se raději nebudu rozepisovat. Hra ale na druhou stranu díky tomu běží na PS4 konstantně na 60 FPS.
To důležité se povedlo
Vývojáři si letošním ročníkem licencovaných WRC závodů očividně dali práci. Výsledkem je mnohem lepší hra než všechny předchozí závodní tituly ze série, což naznačuje, že v Kylotonnu opravdu umějí dělat hry, když dostanou dost času. Najednou se o Test Drive Unlimited 3 bojím trochu méně.
Pokud vývojáři dále zamakají na grafickém zpracování a fyzikálním modelu tak, jako dokázali vylepšit jízdní model, jejich další hry mají potenciál se utkat se špičkou žánru. Jen jestli jim to vydavatel a licence dovolí…