Když loni v listopadu měl vyjít Death Stranding, Hideo Kodžima hlásal všude, kde mohl, že jde o úplně nový herní žánr. Měl pravdu tak napůl. Ani Dreams nejsou první kapkou v kaluži herních creatorů, o něco podobného už se snažil třeba Microsoft se svým Project Spark. Nový titul studia Media Molecule má ale za sebou nejen jejich talent, ale i spolehlivost a prostředky Sony. A je to vidět.
Dreams už tu s námi chvíli jsou. Po několika odkladech vstoupily před necelým rokem do early accessu, a už v nehotové fázi dokázaly uchvátit. Internet obletěla třeba předělávka traileru k Ghost of Tsushima. Nyní už ale máme sny k dispozici v plné kráse, s kompletní sadou nástrojů. Je to potěšení.
Dreams v základu stojí na dvou pilířích – Dream Surfing a Dream Shaping. Jak už názvy mohou napovědět, v prvním jmenovaném budete zážitky konzumovat, ve druhém naopak vyrábět. Oba režimy mají co nabídnout a každý může přilákat jiné publikum.
Brouzdejme sny
Po opulentním, ale vizuálně poutavém intru, které vám vysvětlí naprosté základy tzv. Dreamiverza, jsou před vás postaveny dva výše zmíněné módy. Nejprve je dobré se podívat do Dream Surfingu, abyste zjistili, co se vlastně dá pomocí v druhém režimu vytvořit, disponujete–li dostatkem talentu.
Kromě spousty komunitních výtvorů zde najdete položku „Art’s Dream“. Vytvořili ji přímo borci z Media Molecule, aby ukázali, co všechno se z Dreams dá vymáčknout. Nutno říct, že se mi úplně netrefili do vkusu.
Ano, mnohé části jsou vizuálně poutavé a atmosféra z nich teče proudem, ale jsou proloženy jen lehce souvisejícími hratelnými pasážemi, které toho ale mnoho nenabízejí. Mnohem lépe tedy uděláte, když si proběhnete nejlepší komunitní lahůdky.
A že jich tam je. Povaha Dreams samozřejmě láká kreativní lidi, kteří za týden po vydání stihli vytvořit spoustu atraktivních a nápaditých záležitostí. Svět obletěla předělávka Falloutu 4, můžete si zahrát také jednu z mnoha skákaček nebo se podívat na krásný animovaný filmeček či statickou scénu.
Tvořme sny
Když se patřičně namlsáte výtvory ostatních, pravděpodobně vám to nedá a skočíte do Dream Shapingu. Hra tu před vás opět postaví dvě možnosti. Buď se hned ponoříte do editoru a naučíte se věci za pochodu, nebo si postupně projdete tutoriály, které si pro vás tvůrci připravili.
Je jich hromada, všechny jsou hezky namluvené a hlavně vás opravdu kvalitně naučí využívat dostupné nástroje. Komentátor vám občas připomene funkce, která vás naučil už dřív a mohli jste je zapomenout. Cokoliv ale můžete jednoduše přeskočit, pokud si myslíte, že už máte danou techniku v malíčku.
Kromě tutoriálů jsou zde i tzv. Masterclass lekce. Těmi vás provedou vývojáři z MM, kteří mají na starost daný obor. Creative director vás naučí pokročilé tvůrčí procesy, člověk přes zvuk zase zvukovou složku. Co se efektivity týče, ta je podobná jako u základních lekcí. I když jde o pokročilé vychytávky, vše je vysvětleno polopaticky.
Jakmile získáte dojem, že už veškeré funkce dobře ovládáte, není nic snazšího než se vrhnout do vlastního tvoření. K dispozici máte obrovskou sadu nástrojů, vlastně se jedná o regulérní herní engine. Na rozdíl od Unrealu nebo Unity ale nemusíte umět programovat, všechno tu připomíná spíš dětskou skládačku.
Můžete tu rovnou vytvořit grafiku, zvuky i skripty, a to vše pomocí DualShocku. Hra notně využívá senzor pohybu zabudovaný v ovladači, díky čemuž je pohyb po editoru, stejně jako všechno ostatní v Dreams, směšně jednoduché na obsluhu.
Jediným menším limitem tvořivosti je fakt, že Dreams využívají jednoduchou, lehce impresionistickou vizuální stylizaci textur, aby umožnily co nejplynulejší chod všemožných hráčských kreací.
Textury z knihovny Quixel Megascans si sem opravdu nenatáhnete. I přes tento menší hendikep tu ale Fallout dokáže vypadat jako Fallout a Ghost of Tsushima jako Ghost of Thushima, takže bych tomu nepřikládal příliš veliký význam.
Přesah snů
Ačkoliv se dá v Dreams vytvořit prakticky cokoliv napříč žánry a vizuálními styly, nejde o unylý editor. Autoři z Media Molecule pro svůj nový počin zvolili krásnou snovou (pun intended), barevnou stylizaci s rozvernými i důstojnými postavičkami, které vás po celou dobu provázejí.
Je tedy na co se dívat, i když zrovna jen zevlujete v menu nebo předělových scénách. Ony postavičky jsou součástí jakéhosi univerza, které dává hraní i vytváření kontext a dělá z editoru a browseru celistvé dílo.
Působivá je i technická stránka hry. Jelikož autoři počítají s obrovským množstvím obsahu, kompletně se spoléhají na cloud. Veškerý vytvořený obsah je streamovaný, proto je pěkné vidět, že i poměrně náročné kreace, jako třeba onen Fallout, běží poměrně plynule a framerate téměř neklesá pod 30 FPS. Mnohé indie hříčky na tom s optimalizací bývají hůř.
Cena za sen
Dreams nemají na trhu obdoby. Jde o streamovací platformu pro indie hry a jednoduchý herní engine v jednom. Jednoduše se používají, kreativně se v nich vyřádíte do nekonečna a her je tu k vyzkoušení potenciálně také neomezené množství.
Jediná škoda je, že si hry vytvořené v Dreams zahrajete zase jenom v Dreams – maximálně můžete jejich hraní vysílat na Twitchi. Za tak jednoduchý, ale silný nástroj je to ovšem přiměřená daň.
Veškerá práva na vaše výtvory navíc automaticky připadají Sony, a ti s nimi můžou dělat, co chtějí. Na druhou stranu, Media Molecule loni v červenci otevřeli dveře těm nejšikovnějším z nejšikovnějších snílků, aby pracovali přímo pro ně, takže je tu jistá šance, že si vašeho umu někdo všimne.
Dreams nejsou videohrou v pravém slova smyslu, proto ode mě neobdrží číselné hodnocení. Jedná se ovšem o produkt, který skrývá obrovskou hodnotu jak pro tvůrce, tak hráče. Navíc krásně vypadá, skvěle se ovládá a ochotně vás naučí cokoliv, co neumíte. Celé to navíc bezvadně funguje a dává smysl jako celek.