GC 2019: Jazykem i pohybem obočí. Speaking Simulator nabídne nejujetější cestu k ovládnutí světa

Rád bych tento článek začal poněkud netradičně – navozením atmosféry. Vžijte se do mé role. Spokojeně doma hrajete Microsoft Solitaire a najednou vám přijde zpráva od šéfredaktora. „Přišla nám nabídka na Speaking Simulator, tak kdo to veme, hmm?“ Gamescom začíná již za čtyři dny. Už ten název vás děsí. Tlak je obrovský. A vy jej nevydržíte.

I já se pod takovým tlakem položil. Měl jsem ale jedno obrovské eso v rukávu. Na Speaking Simulator jsem se po zhlédnutí traileru vlastně docela těšil. Na schůzku s vývojáři jsem tak bez váhání kývl a netrpělivě jsem vyčkával na svou úplně první prezentaci v rámci Gamescomu 2019. A rozhodně jsem neprohloupil.

Gró hry se nepřekvapivě a doslova drží svého názvu. Dva australští vývojáři, Jordan Comino a Jed Dawson, přišli s velmi jednoduchou zápletkou. Hrajete za robota, který byl vyslán ovládnout lidstvo, a jeho jedinou zbraní je přesvědčivá komunikace s ostatními lidmi. Protože lidé jsou stvoření podezřívavá, musí být robot v konverzacích zatraceně dobrý. A zrovna ovládání této obtížné činnosti připadá právě na hráče.

Celá zápletka sice zní hodně ujetě, nicméně samotní vývojáři byli při setkání nesmírně přátelští a optimističtí. Na místě byla ke hraní jen klávesnice s myší, ale vývojáři mě ujistili, že ovladače neopomenou. Jen si je s sebou do Německa nepřivezli (těžko je vinit, měli před sebou dlouhý let). Popravdě si nejsem úplně jistý, zda by mi coby PC hráči zrovna vyhovoval, i na tradičních periferiích jsem se totiž slušně zapotil.

Pomocí WSAD jsem v hratelném demu hýbal jazykem mezi třemi různými tlačítky, zatímco myší jsem tahal za pusu. Při stisknutí správného tlačítka a posunutí úst robot vydal další hlásku, při stisknutí špatného tlačítka mu zase vybouchla část obličeje. Čím víc robot vybuchoval, tím podezřelejší pochopitelně byl. V plné verzi by mělo být sto různých způsobů, jak se robotova hlava může poškodit.

Osahal jsem si jen jeden z úvodních levelů. Podle vývojářů z Affable Games bude potřeba v pokročilejších úrovních hlídat oční kontakt, hýbat správně obočím a celkově dbát na co nejdůvěryhodnější mimiku obličeje. Takový micromanagement může být docela problém, pokud vám jde o ovládnutí světa, ze kterého nejste.

Hlavní zbraní Speaking Simulatoru je ale humor. Hra se bude při vydání skládat z 10 levelů odehrávajících se od pouhého rande přes smuteční projev až po prezidentský proslov. Avšak nepůjde jen o vtipné zasazení, humor tvůrci vložili hlavně do dialogů a svou inspiraci našli, jak jinak, i na redditu.

Na Gamescomu jsem byl vhozen přímo na rande. Když se mě slečna na druhé straně stolu zeptala, co mají na menu k pití, můj robot se jí (po dvou explozích na obličeji) zeptal, jaká je její oblíbená chladící kapalina. Pokud vás hned napadla komunita TOTALLYNOTROBOTS, jedete na stejné vlně jako tvůrci. A já.

Když jsem před nimi daný subreddit zmínil, měli samosebou radost a inspiraci bez mučení přiznali. Dobře investovaný čas na internetu, což?Stejně nadšeně vypadali, když jsme před nimi s Davem zmínili Octodad a Surgeon Simulator. Ty mají k tomuto prapodivnému kousku blízko nejen po grafické stránce, ale také ovládáním.

Hraní je jen jedna strana tohoto ujetého výtvoru. V Affable Games totiž doufají, že se Speaking Simulator uchytne i u streamerů a následná popularita pomůže v prodejích. S Davem můžeme potvrdit, že sledování ostatních při hraní je možná zábavnější než hraní samotné. Zda se tento fakt ale promítne také do většího počtu prodaných kopií, to už si tak jistý nejsem.

Největším problémem bude obtížnost. Při ovládání jazyka i pusy jsem se sice tolik nezapotil, zato jsem nehrál moc obtížný level. V následujících úrovních už hrozí, že žonglování s více systémy bude příliš náročné. Byť klukům držím palce, v tomto ohledu jsem bohužel po odchodu zůstal poněkud pesimistický.

Pokud vás Speaking Simulator zaujal, můžete se přihlásit do otevřené bety na oficiálních stránkách. Nejvíce ale vývojářům pomůžete, pokud si hru přidáte do wishlistu na Steamu.

Ahoj, jsem Patrik, mám rád Dishonored, indie hry a vytříbená memečka. A občas taky něco čitelného napíšu.

Napiš komentář