Již 17. ročník Game Developers Session proběhl tento víkend v prostorech Národního domu na Vinohradech. A přestože náš pravidelný korespondent si někde válí šunky (zdravíme Marka do Japonska, ať už to je kdekoliv), i tentokrát jsme si z mezinárodní sleziny herních vývojářů odnesli hromadu poznatků. Nebo spíše odnesl, na GDS jsem šel sám. A navíc poprvé.
Ročník to ale byl velmi povedený. Na pódiu se vystřídalo 40 řečníků, k zahrání byla k dispozici hromada indie her a návštěvníci přijeli skoro ze všech světových stran. Organizátorům patří velký klobouk dolů, že celou akci dotáhli do úspěšného konce bez jediného viditelného zádrhelu. I když jedna připomínka, kterou jsem párkrát zaznamenal, bylo rozmístění stánků s hrami. Větší české kousky byly tak trochu zastrčené v bočním sále, zatímco indie hry zabíraly chodbu ke cateringu. A byť chodba byla prostorná, s hromadou přihlížejících byla těžko průchodná. Ale rozhodně nešlo o něco, co by kazilo celkový zážitek.
Atmosféra se navíc nesla v hodně přátelském duchu. Ať už šlo o stánky Matematicko-fyzikální fakulty UK a Fakulty elektrotechnické ČVUT, nebo o Gold Knights a jejich RPG inspirované Souls hrami Lost Hero, vždy šlo o velmi příjemné setkání. Zapomenout samozřejmě nesmím ani studentský počin Sillicomrades, který nás svým asymetrickým coopem a humorem nalákal ke hraní již na Gamescomu.
Program se z mého, připomínám nováčkovského pohledu nesl v duchu budoucnosti (hlavně českého) herního průmyslu. Zahraniční vývojáři dostali uvítání od ministerstva zahraničních věcí a pražské radnice a následně jim byla naše malebná kotlina představena jako prostředí s vysokým potenciálem. Podobnému tématu se věnoval i panel Advancement of the Industry a talk Dana Vávry s názvem Vzdělání, všechny smutky zahání. Ale to už jsou poznatky na samostatný článek.
Ze zahraničních přednášek mě nejvíce překvapil Tomasz Kaczmarczyk ze SUPERHOT Team. Kromě úspěchu SUPERHOT a SUPERHOT VR totiž představil dva dosti netradiční nápady. Zaprvé, polští vývojáři chtějí pomoci ostatním indie tvůrcům s jejich projekty, a vybrali si pro to dost neobvyklou formu. Nazývají ji anti-publishing a ne, vážně nejde o odboj proti velkým vydavatelům. Jde jen o způsob financování a poradenství pro malé a zajímavé projekty bez zbytečných háčků a vzdávání se práv na vlastní hru. Více informací lze najít pod značkou SUPERHOT Presents.
Druhou zajímavou ideou je indieBI. Tento nástroj by zase měl pomoci menším vývojářům s dosti komplikovanou vědou prodejů. Například u SUPERHOT zjistili, že bundly prodeje moc neovlivní nebo že conversion rate je statická proměnná. Ostatní vývojáři zase takové vědomosti nemají, avšak znají jiné triky a tipy. Veřejně ale o těchto údajích úplně otevřeně mluvit nejde, na budovaném portálu by tak vývojáři měli možnost studovat poznatky ostatních a upravovat podle nich své strategie.
Abych vás nenudil pořád jen s byznysem, vrátím se zpět do Česka. Přesněji do dob sametové revoluce, během které se odehrává indie počin VELVETIST. Pokud vám při pohledu na ukázky ze hry okamžitě naběhne Mafia 1, nejste jediní. Tvůrci ze SiCzech Arts míří přesně tímto směrem. Jen téma nenásilné revoluce s akční náplní hry působí trochu paradoxně, ale v tomto případě jsem ochotný přivřít obě oči.
VELVETIST na GDS dorazil s hratelným demem a musím bohužel říci, že inspirace Mafií je možná až moc silná. Mapa se po vyvolání promítla průhledně na celou obrazovku, jízdní model ani střílení nebyly úplně nejpřívětivější a především nechyběl český dabing. Tento koktejl dvojité nostalgie naživo vypadal hodně zajímavě, i když se jednalo o pouhý prototyp. Bohužel jsem nestihl zjistit, zda si prototyp vyzkoušel i Dan Vávra. Šance měli kluci ze SiCzech Arts poměrně vysoké, jejich stánek byl takticky umístěn po cestě ke cateringu.
Druhý den konference přišla řada na VR panel, na kterém nechyběl ani spoluzakladatel studia Beat Games Vladimír Hrinčár. Samozřejmě padla otázka, co všechno se s akvizicí od Facebooku změní. Jachty se zatím kupovat nebudou a zároveň jsme byli ujištěni, že žádné velké změny v Beat Games v dohledné době očekávat nemusíme. Větší část panelu se ale zabývala novým hardwarem (silné doporučení zde dostal Oculus Quest) a překážky, se kterými se ještě VR musí vypořádat.
Moje první GDS se tím ale ubralo ke konci a mně nezbývá nic jiného než se pomalu těšit na 18. ročník, který proběhne 26. a 27. listopadu 2020. Pokud tedy opomenu nadcházející článek o českém herním průmyslu.