„Každé dobrodružství se musí vyplatit.“ Tak zní hlavní motto akčního rogue-lite RPG s prvky obchodního simulátoru. A ne, to není omyl. Tvůrci z mladičkého studia Digital Sun se skutečně rozhodli pro takto netradiční spojení a již před rokem vybrali na tuto kouzelnou pixelovou hříčku přírody v přepočtu téměř tři miliony korun.
Moonlighter vás zavede do malé vesničky Rynoka ležící na hranicích s pěti branami objevenými při archeologických výkopech. Netrvalo dlouho a lidé zjistili, že se jedná o portály do jiných světů a dimenzí, ve kterých se za spoustou rozličných monster nachází i vytoužený loot. V roli Willa, kurážného obchodníka, se budete ve dne starat o svůj zpočátku skromný obchůdek a v noci brázdit náhodně generované dungeony v honbě za novým zbožím.
Peníze nerostou na stromech
Samotný prodej však také není žádná idylka. Nejprve musíte odhadnout, na kolik si zákazníci vašich archeologických nálezů vůbec cení. To probíhá metodou pokus-omyl, kde podle reakce zákazníka poznáte, jak moc jsou s cenou spokojeni.
Párkrát jistě zapláčete, když prodáte blyštivý kousek kovu za cenu suchého listí, a jindy zase namíchnete nejednoho zákazníka těmi šíleně přestřelenými cenami za kus ztrouchnivělého provazu. Stačí však pár (herních) dnů a správné ceny každého typu zboží máte v malíku, takže se o ně až do konce hry nemusíte vůbec starat. Ačkoliv hra samotná tvrdí, že v pozadí stojí ještě jakási neviditelná ruka trhu, která dle poptávky a nabídky s cenami různě manipuluje, ve skutečnosti si za celou dobu hraní ničeho takového ani nepovšimnete.
Jedním z nejzajímavějších přídavků je pak i možnost přijímání questů od zákazníků. Nečekejte však nic přeborného, jedná se pouze o žádosti dodání konkrétního množství určitého typu zboží.
Za utržené peníze pak budete rozšiřovat pole působnosti svého byznysu – obohatíte své vetešnictví o další prodejní plochy, nalákáte více zákazníků a pozvete do vesnice nové obchodníky, jejichž zboží vám bude značně ku prospěchu. Nakoupíte si od nich především potřebné vybavení a lektvary, abyste v podzemních kobkách přežili o něco déle, ale také různé cetky, kterými si ozdobíte obchůdek a ovlivníte vnímání svých klientů.
S každým dalším podzemním světem se vám odemkne možnost nákupu silnějšího vybavení a k lepšímu se bez pokročení do dalšího jednoduše nedostanete. S dalšími rozšířeními samotného obchodu si zas budete schopni najmout i obchodní asistentku, která se za určitou část vašich příjmů postará o obchod, takže můžete plenit jeden ze čtyř dungeonů i v průběhu dne bez starosti o výnos. Jedním z nejzajímavějších přídavků je pak i možnost přijímání questů od zákazníků. Nečekejte však nic přeborného, jedná se pouze o žádosti dodání konkrétního množství určitého typu zboží.
Co se skrývá za branami
V podzemí na vás čekají pokaždé tři náhodně vygenerovaná patra skládající se ze spletité sítě několika místností, léčících fontán a jednoho závěrečného bosse, typicky zapadajícího vzhledem i schopnostmi do daného prostředí. Postupně si takto projdete čtyřmi různými typy dungeonů, které se kromě finálního bosse liší i pobíhajícími monstry a lootem.
Časově nejste nijak omezeni a dokud vás netíží nedostatek místa v inventáři, nemusíte se vůbec ohlížet nazpátek. V případě „smrti“ vás dokonce milosrdný dungeon pouze vyplivne zpět v nově vygenerovaném prvním patře, dokonce i bez ztráty jakéhokoliv vybavení a s ponecháním první řádky předmětů v inventáři.
Hlavním tíživým aspektem je tak nedostatek místa v inventáři, po jehož naplnění už vám motivace pro delší pobyt schází. Ani takové sbírání předmětů se ale neobejde bez zvláštností. Některé předměty totiž disponují speciálními schopnostmi a kletbami závislými především na jejich umístění v inventáři, některé jsou ke škodě, jiné zase k užitku. Prokousat se vždy až k bossovi daného dungeonu pár nocí zabere, ale porazit ho pak i na první pokus není nijak zvlášť složité.
Vroubkem především pro achievement huntery je pak fakt, že bossové se po poražení již znovu neobjevují, a tak dosáhnout některých úspěchů souvisejících s jejich poražením může být velmi náročné. Změny tohoto aspektu se snad dočkáme v některým z nadcházejících updatů, které slibují mnohé.
Konec dobrý, všechno dobré
Za celým Willovo putováním se překvapivě neskrývá honba za titulem nejbohatšího muže planety, nýbrž odemknutí poslední (páté) brány, za níž se skrývá rozuzlení celého příběhu. Ten sice není nijak srdcervoucí, nicméně vcelku bravurně vysvětluje některé herní aspekty, jež se žádná jiná hra ještě neobtěžovala opodstatnit.
Velká část příběhu je vyprávěna skrze krátké poznámky nacházené v podzemí v rukou poházených kostlivců – nešťastníků, kteří se již na povrch nedostali. Některé otázky stále zůstávají nezodpovězeny, ale jelikož vývojáři stále vydávají nové herní updaty, je dozajista možné, že se ještě něco zajímavého dozvíme.
V následujících měsících mají do hry přibýt například nové typy místností, zbraní a předmětů, ale i New Game+ a jiné herní módy. Slibují i příchod dalších věcí, které byly avizovány již v kickstarterové kampani, jako jsou například společníci pomáhající při každodenním lovení, minibossové a další typy předmětů. V neposlední řadě je také plánováno velmi brzké vydání na poslední očekávanou platformu, a tou je Nintendo Switch.
Moonlighter se také bezesporu ovládá mnohem lépe na ovladači, na což vás hra již při startu upozorní. S tím jistě souvisí i fakt, že se tato hra nyní nachází již na všech hlavních herních platformách. O to více zamrzí, že zde chybí prakticky jakýkoliv obsah po dokončení přibližně desetihodinové příběhové kampaně, přitom k tomu tento typ hry přímo vybízí. Hra vám dokonce dovolí po dohrání hlavní linie ve hře nadále pokračovat, jenže kromě lovení některých splnitelných achievementů zde již žádná zábava nezbývá.