Česká hra mezi velikány. Vigor dominuje především v Americe

Vyvíjet exkluzivní titul pro Xbox One není v poslední době běžná záležitost, obzvláště ne v našich končinách. Brněnští vývojáři z Bohemia Interactive se přesto k tomuto kroku odhodlali a téměř tři roky pracují na akci Vigor. Ta symbolicky vyšla na letošním Gamescomu, kde jsem si ji vyzkoušel a rovnou vyzpovídal vývojáře.

Já vím, domlouvat si schůzku s českými vývojáři v Německu zní možná trošku nesmyslně. Vigor si ale pozornost určitě zaslouží. Česká hra odehrávající se v Norsku, vyvíjená exkluzivně pro Xbox One hraná hlavně Američany – to se prostě často nevidí.

Do zákulisí Vigoru jsem se přitom podíval už vloni, byť v dresu jiné redakce. V rámci novinářské akce, pořádané přímo v brněnské Bohemce, mě tehdy společně se svým týmem přivítal vedoucí vývoje Petr Kolář. S ním jsem se tedy viděl už podruhé, celý rozhovor se tak nesl v přátelském duchu a většina mých otázek směřovala především na novinky, které přišly v uplynulém roce.

Ani survival, ani battle royale

Na úvod si řekněme, co Vigor vlastně je. Ten totiž často bývá mylně přiřazován k survival či battle royale online hrám. Sami vývojáři používají pro svou hru ale vlastní termín. „Špatné škatulkování je častý problém. My tomu říkáme, že to je Shoot ‚n‘ Loot, občas použijeme i oblíbenou zkratku ‚shooter‘,“ vysvětluje Petr.

Jak už název žánru napovídá, hra si zakládá na třech hlavních pilířích – souboje mezi hráči, sbírání věcí a budování vlastního přístřešku. Vždy přitom proti sobě stojí 8 až 12 hráčů a styl hraní si volí každý sám. Buďto můžete jít přímo do přestřelky a zkusit získat z letadla shozený náklad, anebo si jít poklidně sbírat obyčejnější lup libovolně po mapě.

Podobná hra přitom na xboxové platformě neexistuje a přímého konkurenta tak Vigor nemá. Sám Petr ale přiznal, že kdybychom se podívali na PC platformu, tak například Escape of Tarkov má s jejich hrou podobné rysy. Xboxová exkluzivita z Brna za mě však působí uceleněji a „třiáčkově“.

Česká hra mezi velikány

To, že Vigor není žádnou malou hříčkou, jsme si všimli hned první den. Po boku velkých AAA her měl totiž těžko přehlédnutelné a obří plakáty po celém výstavišti. A aby taky ne, brněnští autoři si totiž naplánovali symbolické vydání právě během Gamescomu. Díky tomu tak dostali i kousek prostoru v rámci microsoftího streamu Xbox Inside.

O Vigor byl tedy mezi návštěvníky veletrhu nemalý zájem. „Momentálně máme v hale 10.1 jednu z nejdelších front. Podle mě je to tím, že Vigor je free-to-play, máme všude reklamy a náš marketingový tým pořádně zamakal na propagaci,“ dodává Petr.

Přestože dostala česká hra v německých končinách štědrou pozornost, vývojáři nechtěli nic zakřiknout a neslavili předčasně. „Máme komunitu, která si hru užívá. Podle hodnocení na Microsoft Store to vypadá, že se Vigor hráčům líbí. A z našeho pohledu je dobré, že všechno funguje, tak jak má – takže to je super. Ale zatím je moc brzo hodnotit celkový úspěch.“

Fronta na Vigor během Gamescomu.

Nakonec stačil týden, co Vigor vyšel, a zařadil na 17. místo v nejhranějších titulech na Xboxu. Tvůrci přesto nezahálí a stále připravují stále nový obsah. Začátkem října kupříkladu vydali aktualizaci 1.1 s podtitulem Bridges, který mimo jiné přidal novou mapu.

„Snažíme se využít maxima, co nám Xbox One dovolí. Alespoň co se týká paměti a dalších parametrů,“ přibližuje Petr. Rovněž prozradil, že nové aktualizace chtějí pravidelně přidávat každý druhý měsíc – to se ale ne vždy povede. Občas se během vývoje objeví nečekané neplechy a původní plány se tak musí posunout.

Tři roky neúprosného vývoje

Právě vývojářské zákulisí bylo hlavní téma, které jsme probírali. Už mám pár rozhovorů s tvůrci her za sebou a všichni mě dosud utvrdili v tom, že ať jste sebeprofesionalnější studio, vyvíjet hry je nevyzpytatelná záležitost. A u brněnské Bohemky tomu není jinak. Vigor měl totiž původně vypadat zcela jinak a datum vydání bylo zprvu naplánováno dříve.

Vigor byl ve vývoji téměř tři roky. A pokud zabrousíme do úplných začátků a podíváme se na něj od píky, zjistíme, že nebyl vždy předurčen být xboxovou exkluzivitou. „Původně jsme uvažovali, že to bude i na více konzolí, ale následně jsme se uvědomili, že bychom nestíhali dělat více verzí ve stejný okamžik,“ vzpomíná Petr.

Nakonec se ale rozhodli pro Xbox. U něj bylo podle Petra klíčové to, že nabízel předběžný přístup, tedy Game Preview. „Ve všech hrách v Bohemce pracujeme s komunitou, pracujeme se zpětnou vazbou a na základě toho jsme schopni pak hru zlepšovat, aby byla při vydání co nejlepší,“ přibližuje.

Když jsem se Petra zeptal na spolupráci s Microsoftem, nemohl si ji vynachválit. „Oddělení, které má na starost indie studia, nám hodně pomohlo v integraci všeho, co je potřeba k tomu, aby hra vyšla,“ popisuje. V Xboxu mají přitom vlastní měřítka, jakými vyhodnocují indie studia. „Je velmi těžké popsat, jak to určují, protože z jejich pohledu je kupříkladu i velká společnost jako Epic Games pořád indie studio,“ vysvětluje.

Přestože podle Microsoftu je Bohemia Interactive indie studio, patří k největším herním společnost v tuzemsku. Konkrétně v Brně, kde Vigor vzniká, se na vývoji podílelo až 80 lidí. „Teďka jsme už trošku snížili počty, protože se sice připravujeme na spoustu updatů, ale třeba grafiků už máme dostatek. Používáme je teď jen na údržbu a přidávání nových věcí. Momentálně nás je asi 60 lidí, kteří aktivně dělají na hře,“ prozrazuje.

Občas však i velké studio nemá pevně danou vizi. Vigor totiž původně směřoval k esportu. Autoři ale otočili a začali se zaměřovat spíše na svět a příběh. „Předtím, než šla hra do Game Preview, tak jsme došli k tomu, co je teď,“ říká Petr. Zároveň dodal, že i během Game Preview byla podoba hry zásadně ovlivněna zpětnou vazbou od komunity – například díky ní přidali možnost hrát ve dvojicích.

A jak už to tak v herním průmyslu bývá, ani datum vydání nakonec nevyšlo podle plánu. Původně měla hra vyjít už před koncem roku 2018. „Druhý termín jsme chtěli dát na první čtvrtinu letošního roku. Pak jsme si ale uvědomili, že bychom nebyli schopni vydat něco, co by se hráčům líbilo,“ odhaluje tehdejší plány.

Následující vydání naplánovali nakonec až na letošní léto. „Potom se nám naskytla příležitost, že bychom mohli Vigor vydat na Gamescomu v rámci Xbox Inside a mohli bychom tam mít nějaké promo – čili jsme to mířili k tomuto datu,“ popisuje. A že to byl správný krok ostatně potvrdil i fakt, že hru v den vydání hrálo přes 10 tisíc hráčů současně.

Petr mi potvrdil, že i když měli díky odkladu časovou rezervu, bez klasických „stresíků“ se to neobešlo. „Přidání každé nové věci je třeba pořádně otestovat a je potřeba se o to starat. Tím jsme si možná ukrojili největší krajíc chleba. Nebo když na poslední chvílí přišla komunita se zajímavými nápady, tak jsme je museli přidat. Bez nich by to zkrátka nešlo vydat,“ vzpomíná na vývoj.

Z Brna do Ameriky

Vigor si vydobyl pozornost minimálně u návštěvníků Gamescomu. Na domácí půdě už je to však trochu horší, jelikož málokdo u nás ví, že jde o českou hru. Také se není čemu divit – hra se odehrává ve Skandinávii a zástup našinců na xboxové platformě není oproti Playstationu, kdovíjak slavný.

„Nejvíc naši hru hrají Američané, další národnosti jsou daleko za nimi. Ono je to také nejspíš dané tím, jak je rozšířena konzole Xbox. V Americe je totiž nejvíce zastoupena procentuálně,“ komentuje komunitu Petr. Následně jsem se tedy zeptal, proč si vybrali Norsko, když mohli případně udělat buď Ameriku vzhledem k cílové skupině, anebo zkrátka domácí Česko.

Petr mi odvětvil, že místních regionů mají v portfoliu Bohemia Interactive až až. A má pravdu, stačí se například podívat na mapu Livonia nebo Černarus v Armě. Volba severských zemí má pak rovněž svůj důvod.

České DLC do Arma 2 na Steamu.

„Přemýšleli jsme, kam to celé budeme situovat, a Norsko byla jasná volba. Jsou tam různé biotopy, pláně, lesy, hory, fjordy a spousty zajímavých věcí. Do toho všeho jsou pak v té malebné přírodě ikonické červené baráky, které krásně vyčnívají. Zkrátka nám šlo o ten kontrast malebné krajiny s tou bezútěšnou situací po jaderné válce, kdy člověk bojuje o holé přežití, ale má do toho romantickou krajinu,“ líčí zasazení do Norska.

Ačkoli brněnská Bohemka upustila od tuzemských rysů, pozornější hráči stále mohou najít české odkazy. Ve hře je spousta easter eggů – a většinu z nich pochopí právě jen domácí. „Máme spoustu narážek na Česko, které cizinci nepochopí. Potom je tam ale také spousta narážek na kultovní filmy a podobně“, popisuje.

Žádné další české „vychytávky“ už ale ve hře nehledejme. Někteří zlí jazykové sice tvrdí, že Vigor využívá domácích asetů, to ovšem není pravda. Veškeré assety si tvoří v Brně sami. A třeba se jednou dočkáme i češtiny. „Čeština momentálně ve hře není, pokud se u nás ukáže dostatečně silná hráčská základna, můžeme češtinu poměrně jednoduše přidat.“

Klávesnice a myš na konzoli

Čeština přitom není jediná z případných přídavků, které se mohou ve Vigoru objevit. Pro mě osobně jsou asi nejklíčovější nadcházející novinkou periferie. Microsoft totiž před rokem oznámil, že vybrané hry na Xbox One bude možné hrát pomocí klávesnice a myši od Razeru. A jednou z těchto kompatibilních her bude i Vigor.

Když jsem si hru zkoušel, měl jsem problém kohokoli na gamepadu zaměřit. Přidání funkcionality podporující myš a klávesnici může být spásou pro nejednoho podobně „talentovaného“ hráče. Jak budou koncipovat Vigor pro periferie, není Petrovi zatím zcela jasné.

„Přemýšlíme, že bychom dali možnost připojit se lidem s gamepadem k těm, co mají jiné herní periferie. V tomhle ohledu by byl rychlejší matchmaking.“ Petr na druhou stranu ale odvětvil, že by bylo také dobré nechat hrát proti sobě hráče pouze se stejným externím příslušenstvím, aby byly síly vyrovnané. Přece jen hráči s myší mají přesnější míření. Jak to nakonec dopadne, bychom měli zjistit snad v nadcházejících aktualizacích.

*coming soon

Jakmile mi potvrdil kompatibilitu s periferiemi, hned mě napadlo, že by Vigor mohl logicky fungovat na Windows 10 skrze Xbox Play Anywhere. Prvně jsem čekal odpověď „nic nemůžu říct, to je tajné“, nakonec se ale Petr rozpovídal.

„Další platformy v plánu nejsou. Pokud jde o Windows 10, dokážu si v budoucnu představit hrát Vigor za pomocí služby Microsoft xCloud, která umožňuje hrát xboxové hry jinde. U Vigoru coby nativní hře na Xbox by to mělo fungovat. Co se týče ostatních platforem, prvně musíme stabilizovat jednu a pak se můžeme poohlížet po ostatních,“ dovysvětluje.

Ke konci jsem se už jenom doptal na konkrétní prvky, které mě zrovna napadly a které by se ve hře (ne)mohly objevit. Konkrétně „fičury“ jako plavání a přesouvání se za pomocí vozidel ve hře čekat nemáme. Když jsem se ale zeptal na možnost pozvat kamarády do vlastního úkrytu, už to tak nereálně neznělo. Nicméně sám Petr ještě netušil, jaké novinky se kromě mapy ve Vigoru primárně objeví.

Pakliže vás nadcházející obsah zajímá, můžete se přidat do oficiálního Vigor klubu na Xboxu, a dokonce se na něm i coby součást komunity podílet. A pokud si chcete hru vyzkoušet, stačí vlastnit Xbox One a být předplatilem služby Xbox Live.

Autor:
Studuju novinařinu, makám v marketingu a jím jinak.

Napiš komentář