Cyberpunk 2077 byl po mistrovském Zaklínači 3 pro řadu hráčů zklamáním, a to po právu. Naší redakci se ale v únoru povedlo získat tajnou, notně vylepšenou verzi hry s podtitulem Re-fused. Dojmy z ní vám nyní exkluzivně přinášíme.
Pamatujete si, když v únoru letošního roku hackeři napadli servery CD Projektu a získali spoustu zajímavých věcí, a to včetně zdrojového kódu Cyberpunku 2077? Následně se ho povedlo prodat, identitu kupce se však odhalit nepodařilo. Až doteď. Byli jsme to my.
Situace v herním průmyslu nám není lhostejná, to jistě víte. Když jsme tedy zjistili, že můžeme získat soubory CD Projektu, přijít na kloub jak hackerům, tak tajemství nešťastného kyberpunkového titulu a navíc zabránit tomu, aby se zdrojové kódy her dostaly do nepovolaných rukou, nebylo moc o čem přemýšlet. Možnosti prošmejdit cizí kód jako byt soutěžících v Prostřenu se také nedalo odolat. Štěstí nám přálo, že jsme zrovna vydělali miliony dolarů ze short-squeezu akcií GameStopu a mohli je využít i jinak než ke koupi postele ve tvaru Bleska McQueena. Co bychom neudělali pro herní komunitu…
Teď už ale k samotnému Cyberpunku. Když jsme se podívali na obsah zakoupeného archivu, nestačili jsme se divit. Kromě concept artů jedné rozpracované hry a extrémně detailního 3D skenu těla Keanu Reevese jsme tam našli také oddíl s názvem „CP_2077_Re-fused”. Nejdřív nás příliš nezaujala, mysleli jsme, že jde o nepoužité části soundtracku od kapely, která ve hře ztvárnila skupinu Samurai. Při bližším zkoumání se ale ukázalo, že ona pomlčka v názvu nese velký význam. Jde totiž o pracovní pojmenování zrušené, ale vylepšené verze Cyberpunku 2077.
Snažili jsme se od CDPR získat komentář, proč nebyla tato verze vydána, když očividně existuje a funguje, ale marně. Podle naší teorie jde o zrušenou verzi z roku 2016, na které nejspíš vývojáři dál tajně pracovali souběžně s oficiální. Problémy naznačené Jasonem Schreierem zřejmě sahají ještě hlouběji, než se dalo čekat. Doufáme, že po vydání této recenze se nějakého komentáře dočkáme. Snad bude upřímnější než to, které poskytl v nechvalně proslulém videu Marcin Iwiński.
Nyní už k samotné hře. Na paškál si ji vzal Ondra, který recenzoval i původní verzi, proto vám možná některé části článku budou připadat povědomé.
Nová hra, nová adaptace, stejné mistrovství
Hned na začátek se sluší říct, že Re-fused nenapravuje všechny křivdy, kterých se finální verze hry oproti té slibované dočkala. Nemáme kompletní destrukci prostředí, tuning vozového parku jako od Xzibita a ani zásadní dopady původu vaší postavy na průchod hrou (nebo jsem si jich alespoň nevšiml).
Cyberpunk 2077 Re-fused je nicméně kompletní hrou, jakou si všichni loni přáli zahrát při vydání. Stále je tu stejnou mírou zastoupen kyber i punk, spíš než Blade Runner proto hra všeobecnou stylizací připomíná lehce střelený Altered Carbon od Richarda K. Morgana. Tím, že dává na odiv původ v osmdesátých letech, se pak i široce vyhýbá bližší budoucnosti konkurenční série Deus Ex. Zároveň ale díky zasazení do vzdálenější dystopie není čistou ódou na surový kyberpunk jako skvělý Observer od Bloober Team. Ať už preferujete styl nad obsahem, potřebu nad stylem nebo máte rádi styl i obsah, rozhodně si tu najdete své.
Uprostřed tohoto masivního univerza se ocitá hlavní postava Cyberpunku 2077, žoldák nebo žoldačka jménem V. Na rozdíl od pevně stanoveného Geralta si zde můžete svého protagonistu přizpůsobit dle libosti. Možností je přehršel a není problém si pohrát s pohlavní identitou, vzhledem nebo příběhovým pozadím. V Re-fused je krásně vidět původní editor postav, jenž dovoluje nakombinovat všechny fyzické aspekty, jako by V byl Pan Brambůrek z Toy Story. A vývojáři potajnu zašli ještě dál, na výběr jsou i takové kuriozity jako alergie na dobrý módní vkus nebo preferovaná poloha při spaní.
Oproti oficiální verzi v Re-fused příběhové pozadí funguje jako v prvním E3 demu. Lze si vybrat klíčovou příběhovou událost, z níž vychází důvod pro pobyt v Night City apod., osekané hodinové úvody jsou jen hudbou alternativní minulosti. Vaše volba se pak promítá do všech aspektů hry, až jsem žasnul, nakolik se vývojáři snažili. Za zmínku zde stojí původ nazvaný Moravský Vietnamec. Ten kromě skvělého úvodu v Praze 20. let našeho století hlavnímu hrdinovi vtiskne i +15 lásku pro hry a -15 tolerance ke gramatickým chybám.
Po dlouhé době se našla open-world hra, po jejímž dokončení není člověk vyčerpaný, ale naopak touží po dalším obsahu. A že ho je. Vedlejších questů je hromada, jsou napsané bez chyb, a prohlubují kontakt s podhoubím Night City. Pokud byste se je rozhodli ignorovat, o dost se připravíte. Hlavní mise jsou totiž dost často setpiecové a odehrávají se ve vlastních, exkluzivních lokacích.
Jelikož hra svojí náplní víceméně kopíruje Divoký hon, kromě příběhových vedlejšáků natrefíte i zakázky, které tvoří významný zdroj peněz. Pokud máte nouzi o edáče, stačí zneškodnit pár kyberpsychoušů a máte vystaráno. Taky jsou dobrým zdrojem zajímavé výbavy, oproti oficiální verzi hry jsou hratelnostně bossfighty mnohem zábavnější – nepřátelé mají mnohem lepší move-sety a z každého srší originalita.
Navíc není problém hru dohrát několikrát. Příběh se výrazně větví do šířky, můžete vyzkoušet různé varianty spojenectví, intimních vztahů i přátelství. Parádní scénář skvěle přivádí k životu všichni zúčastnění herci včetně Keanu Reevese. Jeho postava – legenda Night City, rocker, rebel a terorista Johnny Silverhand – má víc vrstev než toaletní papír v pětihvězdičkovém hotelu a známý hollywoodský herec se na ní mohl pořádně vyřádit. Právě ve vztahu k němu učiníte spoustu důležitých voleb, které ovlivní konec hry, a je to radost sledovat.
Volby jsou obecně propracovanější a ještě lépe udělané než v předchozích hrách od CD Projektu RED. Už tu nezáleží na tom, jestli zvolíte větu X nebo Y, které se od sebe jen neznatelně liší, rozhodnutí a jejich následky jsou tady mnohem lépe komunikované – vždycky, když má jít o hodně, poznáte to, nebo alespoň zpětně pochopíte, proč mělo dané rozhodnutí váhu.
Oproti prodávanému Cyberpunku logicky chybí čeština, ale třeba slova Filipa Ženíška poctí i Re-fused. Kvůli profesní reputaci odmítl naši nabídku, aby lišící se části přeložil, ale pokud se k vylepšené verzi přihlásí CD Projekt RED, prý to rád udělá zadarmo. My mu ale stejně přispějeme, máme ho rádi a GME bylo štědré. Většina textu Re-fused se ale shoduje s oficiální verzí, nebyl by tedy problém tam češtinu nacpat.
Jak standardní Cyberpunk 2077 působil v RPG směru jako jako krok zpět, Re-fused je jinou písničkou. Hra už na vás neustále nehází kvanta víceméně totožných zbraní, jimž se jen zvyšuje poškození, to je pryč. Místo toho se budete těšit z méně četných, ale o to originálnějších kusů gearu. Ty mají specifické statistiky, přílišné výhody ale v dlouhodobém horizontu stejně neposkytují. Pokud tedy chcete opravdové pecky, budete se muset vydat hledat takové zbraně a kusy oblečení, které budou vyhovovat vašemu hernímu stylu.
Činit tak můžete na výpravách po stopách legend Night City. Tyto questy kromě té nejkvalitnější výbavy nabízejí i bohatý lore, který hru parádně propojuje s deskovkovou předlohou a prohlubuje příběh. Odlišný je i crafting. Zatímco v klasické 2077 jej provádíte v nepřehledném menu, v Re-fused nejprve musíte splnit quest u zbrojíře, aby vám dal 3D tiskárnu. Pomocí ní si pak ve svém bytě můžete tisknout ty nejlepší zbraně z nejlepších.
Když jsem koukal na strom dovedností Re-fused, říkal jsem si, že mi něco nápadně připomíná. Pak mi to došlo. On je dočista obšlehnutý ze Zaklínače 3! Tedy alespoň designově a náturou, praktickým obsahem už se samozřejmě vzhledem k drasticky odlišnému zasazení liší. A ono to celé vůbec není špatné. V Zaklínači to fungovalo parádně, tak proč to měnit?
Systém šatníku v Re-fused vůbec prodělal změnu. V původní verzi představoval V zkratku pro vandráka, protože ošacení poskládané výhradně dle statů působilo jak z módního vaporwave pekla. Staty si naštěstí lze nyní už díky craftingu přenášet do jiných kusů oblečení, takže hru můžete dojet od začátku do konce ve svém oblíbeném holografickém obleku a v animacích zářit víc jak Dan Nekonečný. Ještěže se módní policie v Re-fused nespawnuje tak rychle jako ta normální v oficiální verzi.
Podle oblečení na vás i reaguje okolí. V drahém obleku se o dost snáz stanete objektem zájmu gangsterů v Pacifice, zatímco v centru a na Corpo Plaze se za vámi otočí nejedna osoba s pochvalným komentářem. Vrchol realismu pro mě představoval vliv oblečení na stealth mechanismy. Chcete se plížit v sukni a svítivém neonovém topu? Dobře, ale počítejte s tím, že si na ni budete šlapat a nepřátelé vás uvidí pomalu z druhého konce města. Tmavá teplákovka naopak zajistí rychlou prácičku bez nechtěného zájmu cizích pohledů.
Stealth spojený s hackováním je pak ještě zábavnější a daleko za sebou nechává systém z Watch Dogs – hackujete paměťové chipy policistům i prostitutkám, odlákáváte nepřátele, nebo je poštvete proti sobě, provádíte tichá sejmutí z dálky za pomocí dronu, pokud na to všechno máte správný perk. Oproti klasickému CP 2077 se tu dočkáte značně vylepšené umělé inteligence nepřátel, která dělá z hraní (obzvlášť na vyšší obtížnosti) příjemnou výzvu.
Obecně je hratelnost Cyberpunku dost otevřená, povětšinou máte na výběr mezi tichým postupem někde přes střechu, nebo přímým útokem. Dokonce i v rámci příběhu, kde byla dříve jedinou možností střelba, se nyní můžete i proplížit či prohackovat, hra s tím počítá. Bohužel v těchto částech chybí dabing, to je ale vzhledem k povaze této verze pochopitelné.
Vylepšená AI je znatelná i při pohybu po Night City. Fuč jsou situace, kdy se kvůli špatně zaparkovanému autu zablokovala doprava v celé metropoli. Mnohem lépe teď také reagují civilisté. Dokonce se občas najde nějaký ten civilista, který má u sebe zbraň a rozhodne se vzít zákon do vlastních rukou.
Když se tak nestane, dorazí policie. Ta tu funguje úplně jinak. Buď k vám přiběhne nejbližší pochůzkář, nebo za doprovodu sirén přijede policejní cruiser. Když se nevzdáte (ano, to jde) nebo spácháte něco opravdu otřesného, úroveň hledanosti (zde „heat”) stoupá. Postupně po vás jde víc a víc policistů, staví pouliční zátarasy a v nejhorším dorazí drsné jednotky Max-Tac, které vidíte ve hře poprvé při první jízdě s Jackiem a jejíž příslušník se objevil v úplně prvním traileru na hru v roce 2013.
Ve městě je pak konečně o co stát. Kromě střílení, ježdění, plnění questů a nakupování můžete zajít s kamarády z telefonního adresáře na pivo, na kolotoče, zazávodit na kybermotokárách nebo zajít popovídat k nim domů, pokud jste dosáhli dostatečné úrovně romance. Všechno doprovázejí krásné animace, u kterých je s podivem, jak je tvůrci na tajňačku stihli propracovat. Že „v Night City je vzhled všechno“, to se dozvíte hned v úrovním menu. Proto potěší přidaná holičství a dokonce i plastičtí chirurgové (tady jsem si s láskou vzpomněl na Test Drive Unlimited 2), kteří vám umožní doladit podobu V k obrazu svému.
Jak byl v Divokém honu hitem gwint, tady budou jistě úspěšné psychovize. Tato vylepšená verze virtuální reality je středobodem zábavy v Night City, možnost vyzkoušet desítky interaktivních dobrodružství proto potěší. Dokážou být dramatická, vtipná i nabídnout pohled do historie Night City. Jen tedy zase nemají dabing. Ale to se dá pochopit. „Pévéčka“ si také vyzkoušíte v některých questech, kdy je využijete jako vyšetřovací nástroj.
Hra je konečně BREATHTAKING
Chození po ulici zejména ve špinavých čtvrtích bere dech. Doslova! Smog a znečištění jsou na pořadu dne i v roce 2077 a Night City někdy připomíná metropole rozvojového světa. Občas tento efekt působil možná až moc realisticky.
Proti tomu ale samozřejmě můžete bojovat. Ve hře je celá tzv. zelená linka questů, v nichž pomáháte zlepšit prostředí a komunitu kolem vás. Upřímně, oproti Zaklínači 3 v Cyberpunku chyběly momenty, kdy může vaše volba skutečně něco ovlivnit podobu světa kolem vás. Pamatujete si na morální dilema zda zabít, či se smilovat nad duchem stromu a pak oplakávat zničenou vesnicí? Re-fused umí emoce taky pěkně potrápit a je velká škoda, že tyto volby a následky nebyly plně dokončeny a neobtiskly se do ekosystému Night City v plánovaném rozsahu.
Úkoly od majitele taxi služby Delamaina patřily mezi ty oblíbené a nyní i jeho můžete přesvědčit, aby renovoval vozový park svých chráněnců a udělal z nich motorové vegany. Na podobu města měl mít vliv i takový detail jako, zda preferujete jízdu vozem s fosilním spalováním nebo elektroautem. Úkoly ve Watsonu se plnily hned lépe, když V viděl na cestu a při běhu nevykašlal půlku životů.
Fušovat můžete konečně i do realitního trhu. V roce 2018 vývojáři prezentovali vlastnictví více než jednoho domu jako hotovou věc. Re-fused verze má každou čtvrť Night City zastoupenu jednou nemovitostí, tedy celkem 6 obydlími, a to včetně Pacifiky, která je v běžném Cyberpunku z větší části nepřístupná. Funkce i velikost bytů je naprosto stejná s tím počátečním v Malé Číně, liší se jen esteticky. Naděje jsme samozřejmě dávali do obřího sídla v North Oaks, jenž se ikonicky prezentoval v upoutávkách před vydáním. Bohužel, CD Projekt sice dokončil externí vizuál sídla včetně přistávací rampy pro vrtulník. Ovšem interiér i mechanismy byly nad síly vývojářů dokončit hru v termínu a dům tak připomíná skladiště červených „Prefab Missing“ krabic.
Vizuálně a architektonicky je Night City stále pohlcující. Ještě nikdy se mi nestalo, abych se jen tak procházel po nějakém videoherním městě, poctivě čekal na zelenou a užasle hleděl do výšin mrakodrapů. Ulice jsou plné živě působících lidí a realisticky se pohybujících aut . Všichni halekají, troubí, z reklam se linou PR kecy a vy si připadáte, že tam jste taky, v oné dystopické budoucnosti plné neonových světel a digitální špíny.
Oproti prodávané verzi je mnohem víc budov přístupných, můžete prozkoumat celé mrakodrapy, promluvit jednu-dvě věty s každým NPC a objevovat ukryté mini úkoly, které jsou sice kratší, ale dost často parádně k popukání.
Občané Night city skutečně měli žít své životy. Model se bohužel nevztahoval kompletně na celou populaci a proto se zřejmě do finální hry nedostal. Komplexnost původních ambicí je vidět třeba u obyvatel bohaté čtvrti North Oak Hills ve Westbrooku, kde jsem strávil několik hodin jen sledováním denní náplně úředníka firmy Arasaka. Úředník zavolal do práce, že se necítí dobře a bere si home office. Díky hackování šla zjistit aktivita v digitálním světě a nejednalo se o safe-for-work materiál. V úředníkovi nicméně s nástupem poledne a několika urgentních zpráv začalo hryzat svědomí a skutečně svědomitě se pak v kavárně věnoval své práci až do večerních hodin, kdy z vyčerpání usnul. Po rychlé večeři, kdy jsem s gerojem našeho sociálního experimentu prohodil i pár slov, se vydal za noční zábavou do japonské čtvrti a v jednom podniku nevalné pověsti shodou náhod narazil na svého šéfa. Zničený se k ránu dopravil domů a zavolal do práce, že mu není dobře.
Do takového světa jednoduše nejde se neponořit a není divu, že trvalo tak dlouho jej vytvořit. Na ulicích se válí plno odpadků, všude visí různé plakáty, reklamy a nápisy, smysl pro detail tvůrcům rozhodně nechybí. Jednotlivé čtvrti jsou pak úžasně rozmanité, obzvlášť když si o jejich zaměření přečtete v knížce Svět Cyberpunku 2077 nebo jiných příručkách. Každá působí jinou náladou a trochu jiným kyberpunkem.
Grafika je obecně moc pěkná a hra oplývá geniální optimalizací. I přes všechny přidané fíčury a detaily města beží Re-fused lépe než standardní Cyberpunk. Jak to? To se dozvíte za chvilku.
Jaderný problém
Technický stav Cyberpunku 2077 byl při vydání nejžhavějším tématem v herním světě. Akcie CD Projektu RED padaly, hra zmizela z PS Storu, hráči si připravovali pochodně a pomalu vyráželi do Varšavy. Historie ovšem mohla jít v případě vydání Re-fused verze úplně jiným směrem. Stejně jako optimalizace, i chyby jsou tu vyřešené do poslední, a to díky nástroji, který byl také součásti námi získaných souborů. Jmenuje se fixwholegame.exe a dělá přesně to, co jeho název napovídá. Důvod, proč nemohl být použit na oficiální 2077, je prostý. Na provoz totiž potřebuje jednak ekvivalent NASA PC, které jsme si dokázali obstarat, ale i nadměrný přísun elektřiny. Když jsem ho zkusil spustit, celý královéhradecký kraj zůstal na dvě hodiny bez elektřiny. Dokud tedy příští vláda nedostaví novou část Dukovan, hry zůstanou zabugované.
PunkCDPR Cut
Cyberpunk 2077 byl neuvěřitelně rozporuplným titulem. Re-fused, odmítnutý, ale znovuzrozený, je ale téměř bezchybný – prakticky všechny jeho chyby spočívají v tajné povaze jeho vývoje. Tahle verze Cyberpunku je tím, čím faoušci doufali, že bude Snyder Cut pro Justice League – téměř dokonalá verze díla, které v původní verzi doplatilo na zpackané vedení. Cyberpunk 2077 Re-fused je vším, co jsme od CD Projektu RED očekávali a o čem jsme od roku 2012 snili.
Tak, a je to. Doufáme, že zveřejnění našich pozitivní dojmy dodá CD Projektu odvahu k tomu, aby se k existenci Re-fused postavil čelem, přijal ji a dal mu a jeho autorům takovou péči, jakou si zaslouží.