Obrovský úspěch Jedi: Fallen Order. Probudil ve mně lásku ke Star Wars

Poslední dvě licencované Star Wars hry má na svědomí DICE. Švédové vzali postupně všechny možné postavy a planety z Lucasova univerza a hodili je do víru multiplayerové akce. First-person i third-person střílečka ale nedokáže pořádně zachytit to, proč mám Star Wars rád. Jedi: Fallen Order se to ale podařilo skvěle.

Skepse do začátku

Odmalička mě vedli spíš k fazerům a skvostné pleši kapitána Picarda než k lightsaberům. Moc jsem si užil jak seriál Nová generace, tak novodobou sérii od J.J. Abramse. Čarodějové ve vesmíru se zářivkami v rukou mě ale nikdy zrovna nebrali. Pak se ale před zhruba čtyřmi lety rozjel hype okolo Epizody 7 a já se rozhodl můj popkulturní rest dohnat.

Nedá se říct, že bych si to užíval plnými doušky. Původní trilogie z pohledu nefanouška šíleně zestárla a prequely mně zase nesedly svou stylizací. Na sedmičku jsem tak šel spíše z povinnosti. Film se mi ale poměrně líbil, jelikož jsem neměl kapacitu na to pitvat souvislosti a souřadnost s lorem a noví hrdinové mi byli sympatičtí včetně Rey, ačkoliv pořád nemám rád ten její obličej,

Na Posledního z Jediů jsem pak šel s horečkou 38, takže si toho z filmu moc nepamatuji, ale nepřišel jsem prý o moc (to je teprve fever dream, pozn. redakce). Epizoda 9 mě láká podle trailerů krásným vizuálem a hlavně proto, že jsem si zahrál Fallen Order.

Buď Jediem

Borcům z Respawnu se totiž povedlo dokázat, že videohry jako médium umí ukázat již existující značku v novém světle. JFO totiž není nejlepší nebo nejinovativnější hrou na planetě, ale z kvalitních, osvědčených ingrediencí míchá solidní základ pro jeden z nejlepších Star Wars zážitků za posledních pár let.

Fallen Order nevypráví jen Star Wars příběh ve Star Wars světě, ale povedeně jej ztělesňuje. A právě ono ztělesnění jsem potřeboval k tomu, abych Lucasovu franšízu konečně pochopil. Ukazuje se tu síla interaktivního zážitku. Vizuální efekty v průběhu let silně snížily zábrany tvůrčí fantazie. Jakkoliv je ale cool koukat na to, jak se dva Jediové mlátí, vždycky bude působivější se ve vesmírného čaroděje převtělit.

Action movi-, game!

V nejnovějším počinu Respawnu se spojuje řemeslná zručnost a láska k původnímu dílu. Fallen Order vám tak opravdu dovolí být Jediem, a to i přesto, že si postavu nemůžete vytvořit od píky, ale v rukou vám přistane zrzavý fanoušek The Hu. V první řadě je tu skvělá akce.

Jakkoliv totiž byly soubojové pasáže ve filmech kdysi působivé, z pohledu dnešního diváka vyvolávají spíš pobavený úsměv. Telekineze a skoky Lukea Skywalkera působí přepáleně a práce s lightsabery nepřipomíná opravdový šerm téměř ničím. Nová „Disney“ trilogie je na tom ale mnohem lépe a JFO je minimálně na stejné úrovni. Pohyby jsou ve hře nasnímané přirozeně, využívání síly efektní, ale ne nafouknuté.

Právě ona přirozenost je jedním z faktorů, proč si Fallen Order tak užívám. Ať totiž odrážíte projektily z blasterů nebo usekáváte nohu obřímu pavoukovci, vždy si připadáte dobře, ale pořád jako víceméně obyčejný mladík, který prostě umí využívat Sílu. A to já rád.

Uber plyn, rejžo

Obecně je tón hry podobný nové trilogii, ačkoliv je zasazený do doby mezi prequely a starou trilogií. Humor je tu pořád, ale akce je trochu ztlumená ve své epičnosti. Na exploraci dávných tajemství galaxie v celovečerácích kvůli omezené stopáži nebývá místo, na ploše 20 hodin se už ale dá udělat mnohem víc a tvůrci tuto příležitost chytili za pačesy.

Cal je na své cestě nucen hodně prozkoumávat tajemství univerza, a díky povedenému level designu jsem se opravdu cítil, jako kdybych objevoval něco starobylého a podstatného. Jelikož se ale jedná o vedlejší příběh (nikdo přeci jen nemůže lézt do zelí filmům, které každé druhé Vánoce vysají z peněženek nerdů po celém světě miliardy dolarů), příběhová linka Jedi: Fallen Order se obejde bez politikaření, jenž mi stejně vždycky přišlo trochu nadbytečné.

Scenáristé tu dali přednost honbě po jediských vědomostech, hra mi tak částečně připomínala Assassin’s Creed: Revelations. A to je zatraceně dobře. Hra ale i tak drží s univerzem pohromadě díky spoustě referencí a hostujícím postavám, Forest Whitaker si tu například zopakoval roli Sawa Gerrery ze spin-offu Rogue One.

It is over, Jedi!

Star Wars Jedi: Fallen Order není bezchybnou hrou, ale je skvělým Star Wars titulem. Vince Zampella totiž do svého střílečkového studia přivedl lidi, kteří rozumí látce světa George Lucase a podařilo se jim ji zkombinovat se zábavnou hratelností. Respawn Entertainment opět ukazují svou extratřídu.

V moderním kabátku a s moderními mechanismy tak v Kalifornii vytvořili povedenou a zábavnou hru, která je nejen zasazená do světa Star Wars, ale chová se jako Star Wars a obstojí jako samostatný příspěvek do univerza jedné předaleké galaxie. Chyby vem čert. Já díky ní pochopil Hvězdné války.

 

Recenzent, komentátor a bývalý fanoušek AC. Studuju humanitní vědy, do toho šermuju a píšu články. Očividně.

Napiš komentář