GC 2019: Control je po čertech zábavná akce. Jen technická stránka poněkud pokulhává

Velkou výhodou Gamescomu je jeho načasování. Se začátkem německého veletrhu totiž končí okurková sezóna, kterou hned nahradí nabitý herní podzim. Nejinak tomu je i letos, jelikož hned v úterý po masivní herní akci v Kolíně nad Rýnem vychází jeden z nejočekávanějších titulů sezóny – akční adventura Control od vývojářů z Remedy.

U nás v redakci jsme na nový počin od tvůrců titulů jako Max Payne či Alan Wake velmi zvědaví. Už u vstupu na výstaviště nás přivítala obrovská plachta se hrou, lákajíc nás na demo v jedno z veřejných hal. Naplno jsme tedy využili novinářských privilegií (vpuštění do areálu hodinu před ostatními) a vyzkoušeli si Control rovnou ve dvou. Jak se hra líbila Patrikovi a Ondrovi?

Jako siréna na širém moři nás lákala obrovská plachta k zahrání Controlu. Zpěvem okouzlené námořníky nahradili zpocení Němci

Patrik Dvořáček

Control je pro mne snad jedinou zajímavou AAA hrou letošního roku. Finské studio Remedy mám nesmírně rád, tudíž mě ani ty nechutně dlouhé fronty nedokázaly odradit  od návštěvy PlayStation stánku. Poměrně překvapivě jsem ale odcházel se smíšenými pocity.

Prvním zádrhelem byla lokalizace. Vše bylo totiž kompletně v němčině. Chvíli mi tak trvalo vůbec přijít na to, co je mým cílem. A tím mé problémy zdaleka nekončily. I menu a inventář na mne sprechtily jazykem, kterému tolik nevládnu, tudíž jsem se v nich moc nehrabal.

Přeci jen se mi ale dva roky němčiny na základní škole hodily. Z anglického popisku dema na stole a útržků srozumitelné němčiny jsem vyluštil, že si mám pokecat s uklízečem, jenž vypadal, že ví mnohem více, než mi v cizím jazyce namluvil. Pak už má cesta směřovala k rozbitému generátoru. Bohužel i po mém odchodu ze stánku Control zůstal rozbitý, na konec dema jsem se neprobojoval.

Co už ale překlad nepotřebovalo, byly souboje samotné. Nejlépe bych je přirovnal právě k Alanu Wakeovi nebo Quantum Break. Mohl jsem kombinovat střelné zbraně a telekinezi, a i když není ovladač moji první volbou pro střílečky, na potupnou smrt mockrát nedošlo. Zda ale bude různorodost zbraní či superschopností dostatečná pro desítky hodin gameplaye, si už moc jistý nejsem.

Ovšem vrhání kusů betonu, lamp či zábradlí do rozmazaných obličejů nepřátel skutečně stálo za hodinové stání ve frontě. V demu údajně šla odemknout i levitace, která by se šikla v rozlehlejších úrovních. Tu jsem nakonec neobjevil, za což může buďto má (ne)němčina, nebo spánková deprivace.

Vzhledem k brzkému vydání jsem očekával, že bude demo Control téměř bezchybné. V demu mě ale nemile překvapil podivný audiobug, kvůli němuž jsem až do smrti hlavní hrdinky slyšel ve sluchátkách jen skřípání. Snad šlo jen o zastaralý E3 build, jinak bych měl z technického stavu a následných recenzí velký strach.

Celkově na mě nový počin z Remedy působil jako zajímavý mix Alana Wakea, Quantum Break a The Bureau: XCOM Declassified. Poslední zmiňovaný titul nikoliv kvůli kvůli hroznému stavu, ale spíše tématu. Celá budova Federálního úřadu pro vyšetřování Control na mě působila dosti nadpozemským dojmem, umně namixovaným do amerických reálií. Jak jsem do stánku Control přicházel s velkým nadšením, odcházel jsem s lehčím zklamáním. Možná jsem měl jen vysoká očekávání.

Ondra Pešek

Možnost navštívit areál PlayStationu jsem využil až poslední den. Na Control jsem se těšil opatrně a stejně jako Patrik jsem ze stánku neodešel s velikým nadšením. Na rozdíl od něj jsem ale kromě pozadí pro PS4 dostal i plátěnou tašku. Stonks.

Z vyhrazených patnácti minut jsem si příliš mnoho obsahu neužil. Tvrdohlavě jsem se totiž snažil přenastavit hru do angličtiny, než jsem zjistil, že je možnost změnit jazyk zamčená. Moje snažení ale zaregistroval vývojář a po dlouhém načítání v hlavním menu nastavil ten správný germánský jazyk. Bohužel však opět následoval nepříjemně dlouhý loading, stejně tak po každé smrti. Ne, stále neumím mířit na gamepadu.

Načítáním ale technické problémy nekončily. Když jsem se konečně dopracoval ke cutscéně s finským údržbářem, zarazil mě nepovedený lipsync obou aktérů a poněkud mrtvá mimika hlavní hrdinky Jesse Fadenové. Snad se opravdu jednalo o zastaralý build. Na žádné bugy nebo snížená FPS jsem ale nenarazil, hraní samotné tak bylo bezproblémové.

Nejen bezproblémové, ale také velmi zábavné. Střílení bylo správně ozvučené, nepřátelé dobře reagovali na zásahy, a to, že přepínání typu zbraní bylo téměř okamžité, dodávalo soubojům až doomovskou plynulost a přestřelky se mohly chlubit krásnou dynamikou. Vrhání různě těžkých předmětů na nepřátele bylo pak ohromně uspokojující. Kombinace s dalšími superschopnostmi bude po čertech zábavná.

U soubojů mé nadšení začalo a u příběhu skončilo. Konverzace s údržbářem byla správně divná a u hrdinky nejspíš můžeme očekávat maxpaynovsky nadabované myšlenkové pochody. Trochu se bojím jen o celkovou postavu Jesse, nepůsobila na mě příliš sympaticky.

Co mě nepřesvědčilo vůbec, byl level design – prostředí na mě působilo podivně sterilně a bez nápadu. Snad jednalo o jen problém dané pasáže. Quantum Break je totiž moje srdcovka i přes průměrná hodnocení při vydání, a to hlavně díky výborné výpravě, atmosféře a stylizaci. Jak nejnovější počin Remedy dopadl, uvidíme již nadcházející úterý. Já si totiž po dohrání dema nejsem vůbec jistý.

Pokud vám ale naše slova nestačila, koukněte na videa výše. Oficiální YouTube kanál PlayStationu nahrál gamescomové demo v celé jeho kráse. A v angličtině.

Ahoj, jsem Patrik, mám rád Dishonored, indie hry a vytříbená memečka. A občas taky něco čitelného napíšu.

Napsat komentář