GC 2019: Techland šlape na plyn. Dying Light 2 vypadá úžasně a jeho možnosti ještě lépe

První Dying Light patří mezi mé srdcovky. I přes menší rozpočet a lehce nadprůměrná hodnocení od kritiků jsem v něm viděl víc než jen zombie titul. Snoubil skvělý soubojový systém a výborně zpracovaný parkour s genialním audio designem. Na pokračovaní jsem se tedy těšil už od jeho loňského oznámení. Po zhlédnutí půlhodinového dema na Gamescomu jsou však má očekávání ještě vyšší.

Dying Light 2 totiž nejde cestou bezpečného sequelu. Zatímco první díl byl příběhově lineární open-worldovou akcí, z dvojky Poláci v Techlandu udělali čistokrevné akční RPG. Přizvali si totiž Chrise Avellonea, scenáristu, kterému se na LinkedIn vyjímají zářezy v podobě druhého Falloutu a Star Wars: KOTOR 2, z novějších titulů pak předloňský reboot Prey či božské Divinity: Original Sin 2.

Díky přítomnosti oceňovaného autora mnoha úspěšných RPG připomíná marketingová kampaň pro nové Dying Light tu pro Assassin’s Creed Odyssey – středobodem všeho je hráčova volba. Zatímco však titul od Ubisoftu nabídl pouze iluzi voleb a změny v příběhu byly pouze kosmetické (o tomto tématu jsem se více rozvášnil v komentáři), v pokračování parkourové zombie akce mají být důsledky vašich rozhodnutí skutečně patrné.

Právě to se vedoucí designér hry Tymon Smektala a „nejlepší hráč Dying Light 2 na světě”, jehož jméno mi vypadlo, snažili demonstrovat. Ono demo je už od pondělí dostupné na YouTube, nemá proto cenu popisovat, co se v něm odehrálo. Raději se zaměřím na své dojmy a pocity z celkově asi čtyřicetiminutové prezentace.

Po průchodu recepcí společného areálu Koch Media a THQ Nordic jsme si s Patrikem na baru v areálu vzali vynikající hroznový džus a poté se každý vydali svou cestou. Ta má vedla kolem Johna Romera (který už byl v lepší náladě oproti předchozímu dni) směrem ke frontě, jež se sestávala ze zpocených, nevraživě se tvářících novinářů nad třicet let a… mě.  

Po několika minutách zpoždění již dorazila sličná asistentka a pustila nás do kumbálu, v němž se hra prezentovala. Přivítal nás výše zmíněný Tymon Smektala. Ten se nejprve, značně znaven třemi dny na výstavišti, snažil vypnout již zhasnutá světla. Pak už nahodil nacvičený úsměv a uvedl nás do děje.

Dying Light 2 se odehrává asi 15 let po událostech prvního dílu, respektive jeho datadisku The Following, kdy virus pronikl karanténní zónou ve městě Harran ven. Lidstvo se po této katastrofě uchýlilo ke starým zvykům a nastal jakýsi moderní středověk, ať už co se týká architektury, nemocí nebo celkového životního stylu.

Hlavním hrdinou je Aiden Caldwell, který je stejně jako všichni ostatní infikovaný a úroveň jeho přeměny ukazuje náramek na ruce. Ten se v prezentovaném demu vydal řešit problém s pitnou vodou.

Hra mě odbourala už v prvních dvou minutách. Level design vypadá úžasně i přesto, že grafika nebyla (obzvlášť u obličejů) kdovíjak špičková. A co teprve, když se mi naskytl výhled na otevřené město. Skládat se má ze sedmi čtvrtí, přičemž každá z nich přinese změny v hratelnosti.

Celkové atmosféře napomohl i skvělý soundtrack, který sice nesložil talentovaný Pawel Blaszcak jako v případě prvního dílu, ale nový autor Olivier Deriviere. Ten má za sebou práci pro tituly od studia Dontnod nebo nedávné tesklivé skladby v Plague Tale: Innnocence. O hudební doprovod se tak bát nemusíme. Mimochodem, v demu také hrála píseň Help I’m Alive od nedoceněné kanadské kapely Metric.

Audio design, jak jsem již zmiňoval v úvodu, celkově patřil mezi nejsilnější stránky prvního dílu. Kromě soundtracku byl z dema slyšet opět výborný dabing. Sice se v hlavní roli nevrací brilantní Roger Craig Smith jako Kyle Crane, ale nováček Jonah Scott se mu snad dokáže vyrovnat.

Co se hratelnosti týče, parkour a soubojový systém jsou nyní propojené ještě víc. Pokud je za co, můžete se zachytit o strop grappling hookem a odpálit nepřátele mocným kopem ze zhoupnutí, vrátil se samozřejmě i můj oblíbený dropkick. Díky vývoji viru ve hře naleznete nové typy nemrtvých, často ale také budete bojovat proti lidským nepřátelům.

Už tak povedený soubojový systém se proto dočkal dalšího vyladění. Vítanou změnou je fakt, že speciální efekt zbraně (například elektřina, jed a další) je nyní nutné aktivovat manuálně. Úplnou novinkou je pak skládací rogalo, které usnadní pohyb mezi mrakodrapy nebo při přesunech na větší vzdálenosti.

Novinkou je také otevřený level design. Budovy v jednotlivých příběhových misích mají několik přístupových bodů a je jen na vás a vašich rozhodnutích, které z nich si hraním zpřístupníte. Ve hře navíc přibylo plížení, takže už nemusíte všechny jen bezhlavě půlit elektrickou kosou. Ne že by to nebyla zábava.

Pokud jste hráli první díl, jistě si vzpomenete na křehké dřevotřískové střechy domů v Harranu. Dynamická fyzika prostředí se ve druhém díle rozšířila na více objektů a povrchů, takže bude třeba dávat si pozor, kam šlapete. Nebo padáte. Nebo dropkickujete.

A nyní přijíždíme do stanice Hráčova volba. Nejde jen o to, že se musíte jako Aiden rozhodovat, co komu řeknete v dialozích, aby se na vás daný zombie-in-progress nenaštval. Vaše rozhodnutí mají vliv na to, kam se stočí příběh a dokonce to, jak bude vypadat město samotné. Ano, v Dying Light 2 se vám město bude měnit před očima podle toho, jak budete hrát.

V demu je vidět názorný příklad. Aiden se rozhodne vypustit vodu ze zaplavené čtvrti, aby lidé měli co pít. Problém je však v tom, že ono staré město bylo zaplavené z dobrého důvodu. Pokud se rozhodnete pro tuto možnost, lidé budou mít co pít a zároveň jste objevili novou čtvrť k prozkoumání. Má to však jeden velký háček. Pod vodou byl uvězněný velmi nebezpečný druh nemrtvých.

Ten se tak pravděpodobně rozšíří do dalších čtvrtí, nebude tedy trvat dlouho a je zaděláno na problém. Ve hře je prý tolik voleb a variant, že během prvního dohrání objevíte pouze 50 procent veškerého obsahu. Druhé dohrání je bude tak téměř nutností.

Celou příběhovou kampaň navíc budete moct projít s kamarádem v co-opu, přičemž ten, kdo hru zahostuje, bude činit volby, které ovlivní jen jeho hru. Hráč připojený klidně bude moct přes mikrofon radit, ale jeho vlastní průchod v sólo kampani to neovlivní. Získané zkušenosti a dovednosti si však přenese.

Dying Light 2 zatím nemá stanovené fixní datum vydání, na Steamu visí „jaro 2020″. Doufejme tedy, že hra nepůjde do prodeje souběžně se Cyberpunkem 2077, který jsme taky na Gamescomu viděli. Vedle něj by totiž tahle nadějná hra od Techlandu zapadla, a to by byla ohromná škoda.

Hraju videohry, poslouchám divnou hudbu a nesnáším koprovku. Jsem závislý na Earl Greyi.

Napsat komentář