Proč jsem kvůli Hongkongu odinstaloval Hearthstone

Jak hry ve společnosti získávají větší a větší prostor i vliv, zvětšuje se tím úměrně i tlak na jejich vydavatele. Světy na obrazovce a svět okolo monitoru jsou si tím blíž, čím hry oslovují víc hráčů než kdy dříve.

Vydavatelé tak nemusí nutně vyvíjet politickou hříčku, aby byla jejich hra vtažena do politického dění. Ještě větší dopad pak má, pokud jsou součástí produktu i skuteční hráči, ať už streameři nebo e-sportovci, kteří ne vždy sdílí stejné postoje s provozovatel dané hry.

Aby se Blizzard časem nevykašlal i na latinku.

Ruská televize na začátku roku označila nejnovější díl série Metro od ukrajinských vývojářů za rusofóbní. Tchaj-wanská hororová hra Devotion zažila hromadný review bombing poté, co byla obviněna z karikatury čínského presidenta jako Medvídka Pú. A íránští hráči si od června nemohou zahrát League of Legends, tedy alespoň normální cestou ne. A dala by se určitě najít spousta dalších příkladů.

Novinkou v průsečíku politického a herního dění je Blizzard v Grandmaster turnaji karetní hry Hearthstone. Herní velikán udělil ban profesionálnímu hráči blitzchung, civilním jménem Chung Ng Wai. Ten při živě přenášeném rozhovoru se dvěma komentátory pronesl: „Liberate Hong Kong! Revolution of our age!“ To vše s ochranými brýlemi a plynovou maskou na obličeji jako dalšími symboly probíhajících protestů v Hongkongu.

Blitzchung byl okamžitě vyloučen z turnaje bez nároku na finanční výhru a s ročním zákazem účastnit se oficiálních soutěží v Hearthstonu. Trestu se však nevyhnuli ani další.

Oba komentátoři při jeho prohlášení schovali obličeji pod stůl a i přes jejich zaznamenaný smích se k blitzchungovu poselství nepřidali. Activision Blizzard, zaštiťující jak hru, tak samotný turnaj včetně přenášeného vysílání, s oběma přerušil spolupráci. Později, respektive s prvními anglickými překlady toho, co bylo řečeno mimo uveřejněný úsek, vyšlo najevo, že dvojice komentátorů blitzchunga k prohlášení sama vybídla.

Jestli patříte k těm, co na internetových diskusích horlivě obviňují herní studia a vydavatele z politizace a protlačování témat, které do her vůbec nepatří, mělo by vás správně tohle zvednout ze židle. Mělo by. Já sám při psaní mažu Hearthstone z mobilu, a to mi tohle téma nikdy tlak nezvedlo. Activision Blizzard svým rozhodnutím vyslal jasnou zprávu, na čí straně stojí.

A to na základě dodatečného odvolání na bod smlouvy, jenž říká, že vyloučení z turnaje hrozí za výroky, které povedou k poškození dobré pověsti, uráží část nebo skupinu veřejnosti či jinak poškozují jméno Blizzardu.

(o) Engaging in any act that, in Blizzard’s sole discretion, brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damage’s Blizzard image will result in removal from Grandmasters and reduction of the player’s prize total to $0 USD, in addition to other remedies which may be provided for under the Handbook and Blizzard’s Website Terms.“

Dle uvážení Blizzardu. A úvahu Blizzardu v tomto případě nelze vnímat apoliticky, ač má za sebou jakýkoliv pragmatický kalkul. Celý přenos byl rychle po výroku nahrazen reklamou, smazán z oficiálních kanálů a nic nenasvědčovalo hrozbě reviewbombingu nebo jinému bojkotu. Kdyby Blizzard chtěl zůstat apolitický, vydá prohlášení, odsoudí výrok a celou situaci možná obrátí v ještě větší sledovanost turnaje. Samotné vyloučení aktivistického hráče by se taky ještě dalo pochopit, ale přerušení spolupráce i s komentátory jasně ukazuje, že Blizzard chce všechny zapojené exemplárně potrestat a šplhnout si tak u Číny, která oficiálně stojí proti protestům.

Nemá smysl tu vysvětlovat, co se v Hongkongu zrovna děje, od toho tu jsou jiné weby. Hodí se nicméně informace, že čínští hráči tvoří zřejmě největší základnu Hearthstonu, a to nejen logicky jako stát, ale i jako region. Čína má na rozdíl od Evropy, Severní Ameriky a Asie svůj serverový region pouze pro sebe, což je důsledkem hlavně tamních regulačních pravidel pro online hry (v Čínské lidové republice Hearthstone spravuje společnost NetEase, stejně jako další hry z portfolia Blizzardu).

Sbohem, Hearthstone.

Oficiální statistiky počtu hráčů jsem nikde nenašel, nicméně kvantitu lze alespoň trochu odhadnout dle počtu hráčů s titulem Legend. Mezi něj se totiž dostávají jen ti nejlepší, co projdou všemi ranky s minimem proher. Zatímco v jiných regionech zřídkakdy můžete vidět umístění v Legend žebříčku nad 20 tisíc, v čínském regionu čísla sahají do několika desetitisícových pater. O oblibě World of Warcraft mezi čínskými hráči pak ani nemá smysl mluvit.

Z rozhodnutí Activision Blizzard (a píšu to tak poněkolikáté záměrně, protože tajně doufám, že v tom má prsty hlavně nějaký hlavoun z Activision než lidé z Blizzardu) zkrátka nejsem šťastný. Nedávno vznesené obvinění týkající se úpravy ilustrací základních Hearthstone karet tak, aby více odpovídaly pravidlům čínského trhu, nemám problém akceptovat (pokud to samozřejmě vůbec je pravda). Nyní ale firma využila situaci a pustila se do politiky jen proto, aby si přilepšila na největším trhu. V tomhle článku nehodnotím chování Číny, aktivistů z Hongkongu, ale jenom Blizzardu. Stejného Blizzardu, co mě celé dětství a pubertu vychovával na hrdinských eposech.

Autor:
Celý svůj život bojuji proti nespravedlnosti a nerovnostem v herním průmyslu. Třeba proti nedostatečnému ocenění Titanfallu 2 a přehodnocené tvorbě studia Naughty Dog.

Napiš komentář