Remake první Mafie stojí na tenkém ledě. Co všechno se může pokazit?

„Tady Robert ti teď spraví trochu fasádu.“ Asi takhle by se dalo shrnout středeční oznámení 2K Games. Zasvěcení vědí, že Robert spravoval fasády v kultovní české hře Mafia, a my se tak můžeme těšit na balík celé trilogie. V dnešní době se ale již zastaralé textury, ošuntělá hratelnost či příšerné ovládání úplně nenosí. A přesně takové neduhy lze vyřešit jednoduchým krokem: staré tituly remasterovat nebo rovnou od začátku překopat, u těch použitelných jen lehce vymazlit grafiku či možná audio a na ty nejnovější jen hodit červenou mašli. Pak to celé zabalit do jedné krabičky a tetelit se blahem z nových prodejů.

Než ale přijde oficiální představení 19. května, máme prostor pro divoké spekulace, čeho všeho se vlastně dočkáme. Přeci jen fasádu Mafie nespravuje Robert, ale studio Hangar 13. A pokud si dokážete vybavit jistou hru z roku 2016, zasazenou do New Bordeaux, tento fakt vám nadšení z nadcházejícího balíčku obsahující všechny tři tituly naší milované série trochu zchladí. Je jasné, že čeští a američtí vývojáři jsou schopná banda, ale Mafie je vyloženě citlivá součást české herní identity. A nespokojenost s „českými” mafiány dokážeme dát velmi hlasitě najevo.

A jak víme z mnoha remasterů a rereleasů od ostatních studií, u takovýchto počinů se může kdeco pokazit. Ať už jde o příšerný technický stav, nedostatečné zmodernizování mechanik nebo naopak jejich přílišné zmodernizování, průšvihů se zkrátka může objevit mnoho. Může se tedy klidně stát, že nestačíme říct ani b a budeme bez bouráku. Prozatím ale ukončíme vtipkování a podíváme se na to, co zrovna u předělané Mafie může potrojčit.

„Lepší umřít mladej a bohatej…“

Začneme velmi nedávným příkladem. Když Blizzard v roce 2018 ohlásil, že se dočkáme remasteru Warcraftu 3, hráči jásali. Milovníci slavné RTS se těšili, jak se vrátí za Arthasem, a hardcore komunita měla radost, že jim Blizzard zpříjemní kompetitivní hraní. Realita byla bohužel krutá a Blizzard místo té nejlepší verze třetího Warcraftu vyvalil z výroby nedopečený počin, kterému chyběla spousta klíčových funkcí, a dokonce i demo z roku 2018 vypadalo v mnoha ohledech lépe než výsledná plná verze.

Asi se nyní ptáte, co to má společné se staronovou Mafií. Pro nás, hráče z české kotliny, to překvapivě předpovídá mnoho. Warcraft 3 zklamal hlavně proto, že Blizzard kromě neúplného titulu připravil i velmi vysoká očekávání. Nebýt velkolepého představení na BlizzConu 2018 a sladkých slov, možná by odezva na remaster byla jiná a mnohem mírnější. Už teď je ale jasné, že střízlivé reakce na remake Mafie v Česku prostě nehrozí. A je úplně jedno, jestli bude kvalitní, nebo zatraceně špatný.

Mafia

Nad městem Lost Heaven se v našich končinách vznáší aura nostalgie a úžasu. Až do příchodu Army a Kingdom Come pro mnohé šlo o největší český herní počin, na který jsme doteď jako národ pyšní. Vždyť jsme prakticky měli vlastní GTA ani ne rok po vydání třetího dílu vlajkové série Rockstaru. Z reproduktorů nás serenádoval hlas Marka Vašuta a výtvor zlatých českých ručiček opěvovaly i hlasy ze zahraničí. Třeba PC Gamer odměnil Tommyho Anglea závratnými 91 %.

Je tedy jedno, jestli jste Mafií prošli hned po vydání, nebo jste do Salieriho baru vstoupili až o léta později. Určitě máte na dílo Illusion Softworks své vzpomínky, ať už jde o téměř nemožný závod ve formulích, koktajícího Ralpha nebo tucty hlášek, jimiž je ověšen i tento text. Mafie je zkrátka blízká našim srdcím a již po oznámení se rojí názory na kvalitu remaku, aniž bychom viděli něco více než krátké útržky.

Mafia tak nezvratně míří do situace podobné té u třetího Warcraftu. Část českých hráčů proto bude 2K nepodmíněně proklínat, jakoby si vydavatel dovolil posprejovat Karlův most. Velkou neznámou však je, jak velká část herní obce se k tomu přejde. Vše závisí na třech pilířích: zachování kouzla prvního dílu, převedení zastaralé hratelnosti do moderního kabátku a Marku Vašutovi.

„Máš rád hudbu?“

Vezmeme to od třetího jmenovaného. S Mafií je nerozlučně spojený milovaný dabing od českých herců, i když anglická verze od části ansámblu seriálu Sopranos také není k zahození. Petr Rychlý, Linda Rybová nebo Dalimil Klapka jsou jména takového kalibru, kterého se znovu ve hrách nejspíše nedočkáme. Díky tomu Mafie vyčnívá nad ostatními tituly i po téměř dvaceti letech, přestože jsme dočkali i dalších legendárních dabingů. Skvělým příkladem je již zmíněný Warcraft 3 a jeho Kladivo z houby.

S blížícím se remakem se ale objevuje i nepříjemná pravda, kterou mnoho českých hráčů nejspíše neskousne. Výborný český dabing vznikl jen díky tomu, že vývojáři silně mířili na český a slovenský trh. To se Illusions Softworks vyplatilo, vždyť se podle Hospodářských novin první Mafie prodaly dva miliony kusů. Nesmíme zapomínat, že šlo o dobu, v níž Steam nebo další online obchody neexistovaly a hru tak šlo zakoupit jen fyzicky. Jen pro představu, na Steamu ji nyní vlastní 200 až 500 tisíc hráčů.

Mafia

Nyní ale přichází silná rána do trenčkotu: český trh není dostatečně velký na to, aby si automaticky vysloužil český dabing. Pokud jsou zvěsti pravdivé, Hangar 13 v remaku jisté části příběhu předělávají a původní dabing v naší mateřštině již nebude sedět. Vše tak bude třeba nahrát znovu a napojit na nové nahrávky animace postav. To stojí peníze, které 2K Games do remaku nemusí být nutně ochotní investovat. Stačí si vzpomenout na Mafii 3, která se mohla chlubit jen českými titulky.

Za vše může malá česká kupní síla. I kdybychom sečetli český a slovenský trh, dostaneme se na hodnotu 238 milionů dolarů. To je méně než Dánsko (297), Izrael (402), nebo Nizozemsko (646). Například Dánsko má 5,8 milionů obyvatel a titulky, natož dabing, ve hrách téměř nemá. Čeština tedy ve hrách není ekonomicky rozumným rozhodnutím a pokud její vývoj nepokryje subjekt, který bude ochotný přijmout ztráty, nejspíše se v remaku neobjeví.

Naštěstí svitla špetka naděje v podobě vyjádření od českého vydavatele Cenega. Ta sice český dabing přímo nepotvrdila, ale v úterý bychom se měli dočkat konkrétních informací, jak to s češtinou v remaku vlastně bude. Zazní opět v ulicích Lost Heaven čeština? Bude nový dabing výhodná investice? Vrátí se Marek Vašut? O tom všem se zatím můžeme jen dohadovat, i když v redakci plně doufáme, že nám Tommy Angelo hlasem Marka Vašuta znovu sdělí, že ještě nikdy nezabil chlapa ve spoďárech.

„Takže zase vy, kdo zničil sbírku obrazů za několik miliónů!“

Jenže čeština byla pouhým střípkem toho, co dělá první Mafii tak skvělou – zásadní byla i atmosféra. Ta je cítit z každého koutu Lost Heaven a přilehlého venkova. Ať už jde o historické vozy, nezapomenutelný hudební podkres či samotný příběh Tommyho Angela, Mafie byla v tomto ohledu jedinečná. A i zde můžeme hledat paralely u jiného remaku.

V roce 2001 na Nintendo 64 vtrhla prostořeká veverka Conker a svým nevybíravým humorem a téměř pixarovským vizuálem si získala srdce nejednoho hráče. Když ale přišel remake pro Xbox s podtitulem Live & Reloaded, fanoušci šokovaně upustili svoje oříšky. Conquerův humor byl silně cenzurován, hravý vizuál připomínající animované filmy pro děti byl ten tam a kreativně pojatý multiplayer byl zredukován na generický deathmatch a capture the flag.

Mafia

Conker tak přišel o svou jedinečnou atmosféru, kterou studio Rare již znovu nezachytilo. Obzvláště poslední pokus v Project Spark dopadl jako automobily v Molotov Party. Avšak nyní již stažená stránka na Microsoft Store o Mafia: Definitive Edition nám kromě screenshotů přinesla i pár uklidňujících slov o remaku Mafie a jeho zachování jedinečné atmosféry. Dobrou zprávou je, že nezapomenutelný soundtrack zůstane nezměněn. Tůrutututururůůů.

Na druhou stranu pod skalpel zjevně přijde i příběhová linka. Hangar 13 vzestup Tommyho Angela od prostého taxikáře po zrádce mafie plánují rozšířit o pár novinek. Jak moc budou tyto inovace zapadat do příběhu, který si kdysi vysnil ještě tmavovlasý Dan Vávra, je těžké odhadovat. Může jít o takové maličkosti, jako je prodloužení některých scén o pár dialogů, avšak může dojít i na představení nových postav, což může obrátit dynamiku celého děje na hlavu. V tomto ohledu se tvůrci pouštějí na tenký led, který se ale může i nesmírně vyplatit.

„Pppparáda, tak jjjedeme Tttome!“

Co si ale nepochybně modernizaci zaslouží na sto procent, je hratelnost. Zrovna tohle je jedna oblast, ve které Mafia kdovíjak nevynikala ani při vydání, a v dnešní době už působí asi tak příjemně jako úder baseballovou pálkou po hlavě. Tommy se ovládá jako tank, řídící model z Watch Dogs je oproti Mafii úplné Assetto Corsa a lepší přestřelky nabízí i základní šablona v Unity. Zrovna v tomto ohledu mohou vývojáři z Hangar 13 nahnat hodně plusových bodů. Jestliže se vyvarují chybám z třetího dílu.

Rozhodně nebude na škodu, pokud se přestřelky a řízení z New Bordeaux přenesou do Lost Heaven. Možná by i tyto změny stačily na to, aby proklínané závody ve formulích či přestřelka ve Farmě v přírodě byly spíše předností celého titulu. Otázka je, jak daleko s modernizací vývojáři zajdou. Na jednu stranu můžeme mít obavy, že remake bude stejně kostrbatý jako jeho předloha, a zároveň se můžeme děsit, že se bude přílišně inspirovat u svého nejmladšího bratříčka. Určitě by nebylo příjemné se rozhodovat, jestli kontrolu nad Chinatownem dostane Sam, Paulie nebo Ralph.

Mafia

V poslední řadě se převod do dnešního designu může zvrhnout i z technického hlediska. Tentokrát příklad přichází přímo z dílen 2K Games, a to v podobě Bioshock: The Collection. Všechny díly v tomto balíčku se dočkaly doteku kouzelné hůlky moderny (kromě Infinite na PC) a výsledek nebyl tak horký, jak jsme doufali. Oba první dva díly měly na PC mnoho technických neduhů, kvůli kterým bylo paradoxně v mnoha ohledech lepší spustit originály. A vzhledem k technickým neduhům Mafie 3 nevypadá budoucnost remaku úplně růžově. (Autorovi článku se třetí díl nepodařilo kvůli bugu spustit ani dva měsíce po vydání a na dlouhou dobu nad ním zlomil hůl.)

„Stal se z tebe zrádce!“

Možná celý text vyzněl až příliš pesimisticky, avšak jde jen o realističtější pohled na věc. Když po českém internetu začaly kolovat screenshoty vyrvané z Microsoft Store, hráči pochopitelně jásali. Vždyť vypadají skvěle! Bohužel nehybné obrázky často vypadají lépe než hýbající se výsledek. Na druhou stranu Mafia 3 nebyla tou nejošklivější hrou na světě a je naprosto možné, že se aspoň po vizuální stránce dočkáme super zážitku.

Co se týče Marka Vašuta, příběhu, koktajícího Ralpha nebo uplácení policistů, to už si budeme muset počkat na pořádné odhalení v úterý 19. května. My za Cooldown.cz pevně doufáme, že nás návrat do Lost Heaven bude bavit. Snad do sebe všechno zapadne a jjjak to cccvakne, bbbbbuddemme mmíít vvyvyhráno.

Ahoj, jsem Patrik, mám rád Dishonored, indie hry a vytříbená memečka. A občas taky něco čitelného napíšu.

Napsat komentář