Google Stadia, Xbox a nové služby. Je streamování her opravdu blízkou budoucností?

Píše se rok 2029. Brexit se dočkal svého 17. odložení, Technokracie na Marsu vedená Elonem Muskem se odtrhla od Země a Cyberpunk 2077 se konečně blíží ke svému vydání. Netisknou se však žádné disky. Ani digitální klíče nejsou v dohledu. Do fyzického prodeje jde jen sběratelská edice bez hry samotné, jako tomu je už od minulého desetiletí. Hráčům nezbývá nic jiného než si předplatit půl tuctu streamovacích služeb a hledat na nich své očekávané tituly.

Předchozí odstavec možná zní trochu dystopicky, ale existuje hodně vysoká šance, že naše budoucnost bude vypadat velmi podobně. Úspěch Netflixu nebo Spotify ukazuje ostatním hráčům v digitálním světě, že streamování obsahu ve všech různých podobách za měsíční poplatek dokáže zlákat mnoho zákazníků a přinést nebeské výdělky. Je proto logické, že po vlastních službách začínají pokukovat i vývojáři a vydavatelé našich oblíbených titulů.

A v poslední době se služby na předplatné začaly objevovat jako houby po dešti. Největší bombou je pochopitelně Google Stadia, slibující hraní ve vysoké kvalitě přímo ze serverů technologického giganta. Oproti tomu sice Apple Arcade či Xbox Game Pass vypadají méně futuristicky, ale pro dnešní obecenstvo se jeví mnohem stravitelněji. Má tedy vůbec smysl se bát, že nám fyzické edice nebo nasyslené Steam knihovničky jednou zmizí?

Google a jeho kouzelný ovladač

Nejlepší bude začít na konci – tedy u čistého streamování her. Vlhkým snem Googlu je mít službu ve stylu Netflixu. My si jen z obsáhlé nabídky vybereme danou hru a Stadia nás okamžitě vrhne do akce. K tomu bude stačit jakékoliv zařízení s displejem a přístupem k internetu. O vše ostatní se postará robustní síť serverů a speciální ovladač, jenž bude komunikovat přímo se servery, aby co nejvíce snížil čas mezi stisknutím tlačítka a akcí na obrazovce.

Právě tento čas představuje největší problém celého konceptu streamování her. Rychlosti odezvy klávesnice s myší nebo konzolovému ovladači se streamování dat nemůže zdaleka vyrovnat ani při ideálním připojení. Aspoň v dnešní době. Ani obří síť Googlu – společně s kvalitním optickým připojením – nemusí nutně stačit k naprosto plynulému a bezproblémovému hraní. Pro začínající nebo občasné hráče, kteří si menšího lagu nevšimnou, rozhodně nejde o velký problém, zato u zkušenějších z nás Stadia, Geforce Now i ostatní narazí.

Druhým problémem je samozřejmě kvalita obrazu. Google se na GDC pochlubil, že jejich servery dokáží vymáčknout 4K v 60 FPS s HDR. Avšak tyto specifikace jsou úplně zbytečné, pokud bude jejich obraz prohnán kompresí pro přenos internetem. Jen si doma zkuste porovnat BluRay a protiklad na Youtube nebo Netflixu. Stejně jako u rychlosti odezvy bude velký problém u kompetitivních titulů či her s velmi rychlým gameplayem.

Velkým otazníkem stále zůstává cenovka, platební model a podpora vývojářů. Vzhledem k ostatním streamovacím službám by byl odklon od předplatného velmi překvapivým krokem. Při představení navíc nebyl seznam vývojářů dost dlouhý, abychom začali křičet „Shut up and take my money!“ Podle prvotních názorů, především z Digital Foundry, má Stadia potenciál, ale hlavně hráči s horším internetem své PC a konzole zatím do koše házet nebudou.

Předplatné, předplatné, předplatné

Jistým mezikrokem mezi dneškem a budoucností Googlu je překvapivě Microsoft a jeho herní divize. Již delší dobu se místo na exkluzivní tituly zaměřuje na svůj Xbox Games Pass. V něm za předplatné nenabízí přímo streamování her, zpřístupňuje plejádu titulů ke stažení a jejich hraní po dobu předplatného. Služba se pomalu šíří i mimo Xbox One a ani po expanzi na další platformy Microsoft neplánuje zpomalit.

Prakticky potvrzenou zvěstí je Xbox One bez diskové mechaniky a s nižší cenovkou. Majitelům fyzických knihovniček se může zdát jako zbytečnost, pro nové zákazníky ale jde o lákavou nabídku. Ve spojení právě s Game Passem by šlo o čistě digitální hraní bez všech nevýhod přímého streamování. Za přijatelnou částku tak Microsoft nabízí gigantickou knihovnu her, která se neustále rozrůstá. V této snaze ale není zelený tým úplně o samotě.

Podobnou službu, jen bez vlastní konzole, nabízí také EA a překvapivě i Apple. Origin Access nabízí dvě úrovně předplatného, předčasný přístup k novým titulům a mnoho dalšího. Apple Arcade zase nabízí moderovaný seznam mobilních her až pro šest uživatelů na jednom předplatném. Tento model placení má, jak už dokázal World of Warcraft, své příznivce, často je ale příjemnější si za danou hru zaplatit jen jednou a vlastnit ji navždy.

Skutečně to vypadá, že se herní průmysl žene směrem k čistě digitálnímu hraní. Ať už jde jen o pouhé předplatné či plné streamování, kurz je nyní jasně daný. Zda vydavatelům a vývojářům vydrží, je prozatím těžké odhadovat. Především Google je známý pro časté rušení nadějných projektů a ani ostatní na tom nejsou úplně nejlépe. Ještě před třemi lety bylo VR samozvanou budoucností všech hráčů. A všichni víme, že helmy od Valve a Oculusu ještě ani zdaleka nevládnou herní scéně.

Nezbývá nám tedy nic jiného než vyčkávat. Streamování her má velmi vysokou šanci se uchytit, ale abychom se kvůli němu vzdali Steam knihovniček a fyzických edicí? To v nejbližší době ne.

Ahoj, jsem Patrik, mám rád Dishonored, indie hry a vytříbená memečka. A občas taky něco čitelného napíšu.

Napsat komentář