Valve pracuje na nových hrách, potvrdil Gabe Newell. Jaká je šance, že i na Half-Life 3?

Za uplynulý týden se vyrojilo hned několik zpráv, které nenechaly hráče chladnými, ať už tím myslím velký patch pro Cyberpunk 2077, gamingové memy s Bernie Sandersem nebo odhalení dominantní upíří MILFky v Resident Evil Village. Zdaleka nejzajímavější informace ale kupodivu přinesl novozélandský zpravodajský server 1News, a to formou rozhovoru s Gabem Newellem, který se rozpovídal o budoucích plánech ve Valve. Ano, a padla i otázka, jak je to s Half-Life 3 nebo dalším Portalem.

Samotné interview bylo překvapivě výživné. Letitý šéf Valve, kterému se desetidenní dovolená na Novém Zélandu poněkud protáhla kvůli pandemii koronaviru, měl asi na Dně pytle dost času na přemýšlení a rozmluvil se o více tématech. Připustil možnost přestěhování e-sportového turnaje The International i celého studia na Nový Zéland, pochlubil se konvertováním svých cestovatelských parťáků na hráče Doty 2 a také bránil CD Projekt RED a jejich neveselý launch Cyberpunku 2077 (vy víte, jaký na to máme názor). A v neposlední řadě potvrdil, že jeho vývojáři pracují na několika nových titulech.

Jeden z nejpopulárnějších meme artworků na konto (zřejmě) neexistujícího Half-Life 3. FOTO: Ivan Bakula

Nevím, kolik hráčů se mnou bude v této perspektivě souhlasit, ale Valve ve mně už několik dlouhých let nedokázal vzbudit jakékoliv silnější emoce. Z vývojářského pionýra s téměř perfektními a unikátními singleplayerovými zážitky se stal takový nudný korporát, který spravuje obrovský digitální obchod s hrami a tu a tam vydá obsah pro své multiplayerové tituly, především Dotu 2 a Counter-Strike: Global Offensive.

Snad nebudu sám, když se přiznám, že mě přístup Valve někde v hloubi duše až frustroval. Samozřejmě chápu, co za tím stojí – Steam vydělává obrovské peníze, multiplayerové tituly jakbysmet, proč se tedy štvát se singleplayerovou hrou, která by vydělala jen zlomek toho, co nesou zbylé větve Newellova byznysu? Coby fanouškovi sérií jako Half-Life nebo Portal tak v mých očích Valve ztratilo onu hravost, jiskru, která z něj dělala hráčskou modlu.

Otázky se (dle očekávání) stočily k tomu, zda jeho týmy nepracují na pokračování Half-Life nebo Portalu, na což se mu (opět dle očekávání) nechtělo odpovídat.

Jakous takous nadějí se stal Half-Life: Alyx. Ten byl téměř perfektní z hratelnostního i technického hlediska, ale protože vyšel pouze na VR, užil si ho jen zlomek hráčů. Vydáním Alyx alespoň dali vývojáři najevo, že je pro ně značka Half-Life stále aktuální. Samotná hra posbírala několik významných cen a prodejně si rovněž nevedla špatně, alespoň na poměry titulu pro virtuální realitu. To vše může posunout hráče o něco blíže ke hře, na kterou se čeká už přes dekádu.

Vraťme se k rozhovoru pro 1News. Otázky se (dle očekávání) stočily k tomu, zda jeho týmy nepracují na pokračování Half-Life nebo Portalu, na což se mu (opět dle očekávání) nechtělo odpovídat. Dodal, že o těchto tématech dlouho nemluvil a nehodlá na tom nic měnit už proto, že hráči po zodpovězení jedné vlny otázek přichází s dalšími a obtížnějšími dotazy. Zároveň ale přiznal, že se ve Valve přeci jen „něco“ peče – a to „něco“ by se mohlo dočkat brzkého oznámení. „Je zábava vydávat hry,“ doplnil Newell v rozhovoru. Úspěch Alyx prý znovu vliv do žil vývojářů nadšení pro singleplayerové hry.

Na dotaz, co se skrývá za projektem s kódovým označením Citadel, což odkazuje na ikonickou stejnojmennou budovu z Half-Life 2, odpověděl Newell další otázkou. „Nevím, co je Citadel. Co je Citadel?“ Poté vysvětlil, že ve studiu pracují s několika pracovními názvy, které se po nějakém čase navíc mění. Dle některých spekulací mělo jít o asymetrickou multiplayerovou hru pro VR, ale v tuto chvíli neexistuje nic, co by dokázalo potvrdit existenci takového titulu.

Určitá šance, že se opravdu pracuje na Half-Life 3, tu sice je, ale není příliš veliká, jakkoliv v ni doufám. I přes všechna rizika, že neuspokojí má očekávání. Nedojezený příběh, který skočil v temných lesích Epizody 2 v roce 2007, nahlodala zástup hráčů. Těžko se divit jejich skepsi, že se možná nikdy nedočkají adekvátního rozuzlení. Být finální hrou v sérii je mimořádně těžké břemeno, riziko selhání není nejmenší a každá chyba se zaryje skalním fandům do paměti, stejně jako tomu bylo o mnohých konců trilogie, herních či filmových.

A nejde jen o příběhovou stránku. Je nad slunce jasné, že před Valve čeká nadlidský úkol uspokojit roky budovaná, skoro až nerealistická očekávání fanoušků série Half-Life. Víme, jak to s očekáváními bývá – zde nebude stačit „jenom pokračování“ a „jenom dobře udělaná hra“. Po tak dlouhém čekání budou hráči chtít revoluci, jinak si Valve ani značka Half-Life neobhájí svůj kultovní status. Těžko říct, nakolik je to vůbec reálné vzhledem počtu designérů a scenáristů, kteří za těch posledních několik let z Valve odešli za novými projekty.

Až se skoro divím, proč víc her nepracuje s fyzikálními puzzly, proč aktivně nevyužívají prostředí při řešení hádanek nebo během přestřelek. Vždyť jde o herní prvky, které byly objevené už před více než 16 lety! I bez Gravity Gunu se ve světě Half-Life 2 dá dělat tolik věcí, najít tolik svěžích nápadů…

Po přečtení rozhovoru jsem si zkusil na hodinku dvě zahrát Half-Life 2, abych si ověřil, jak moc se na něm podepsal zub času. Má jen pár giga, že jo, to se stáhne hned. A kupodivu hratelnost drží stále pohromadě – je skvělá, funkční, chytrá. Až se skoro divím, proč víc her nepracuje s fyzikálními puzzly, proč aktivně nevyužívají prostředí při řešení hádanek nebo během přestřelek. Vždyť jde o herní prvky, které byly objevené už před více než 16 lety! I bez Gravity Gunu se ve světě Half-Life 2 dá dělat tolik věcí, najít tolik svěžích nápadů…

Jsem rád alespoň za nedoceněný Dark Mesiah of Might and Magic, který se aspoň částečně inspiroval a přinesl do temné RPG akce i pár povedených fyzikálních hádanek (a kopání skřetů ze skály, to bylo naprosto boží). Víc takových her, prosím! Pravda ale je, že zbylé aspekty Half-Life 2 už poměrně zestárly, od pocitu ze střelby po některá ne zcela intuitivní designérská rozhodnutí. Zpracování úrovní mezi ně naštěstí nepatří, baví nadále a má logiku.

Ve hře jsou i další tituly, které by se mohly (nebo měly) dočkat pokračování. Portal byl neméně božím kouskem. Nešetřil humorem, opravdu excelentními hádankami, famózním level designem a neotřelými nápady. Druhý díl tomu všemu nasadil korunu a stal se po právu jednou z nejlepších her vůbec. Za pokračování bych se tedy určitě nezlobil.

Další hry z portfolia Valve už mě nechávají chladným – jde většinou o multiplayerové nebo kooperativní kousky. Další Left 4 Dead asi ani není třeba – řekl bych, že jeho koncept už je trošku přežitý, navíc na duchovním nástupci, Back 4 Blood, už makají původní tvůrci z Turtle Rock Studios. Další Team Fortress by se možná uchytil, možná ne, konkurence se mu rozrostla. Updaty pro Dotu 2 nebo CSko snad ani nestojí za řeč, ty mě nemají jak vzrušit (ale věřím, že pravidelné hráče těchto her ano).

Chci dobře promyšlené, koncentrované zážitky, chytré cliffhangery, napínavé průchody úrovněmi, hodiny skákání přes portály a pohazování barelů Gravity Gunem. Teď, když jsme vstoupili do nové éry s konzolemi nové generace, je na čase, aby se Valve, disponující obrovskými prostředky, vrátil na pozici uctívaného vývojáře a nezakrněl jako jakýsi správce digitálního shopu. Byla by to věčná škoda.

Autor:
Vietnamec z rodné Hané, který na chvilku utekl do Japonska. Několik let šéfuju undergroundovým herním webům, což je možná důvod, proč mi ustupuje čelo a trpím nespavostí. Do toho jsem mediálním dělníkem na CNN Prima NEWS, dříve v Echo24.

Napiš komentář