Modré krystaly a kuřata. Jak by mohla vypadat hra ze světa Breaking Bad?

Breaking Bad je dnes pro mnohé klasikou. Ačkoliv na motivy příběhu Waltera Whitea a Jesseho Pinkmana poměrně nedávno vyšla mobilní hra, žádného většího videoherního zpracování se seriál nedočkal. Pravděpodobně díky bohu. Dopadává to špatně. Ale co kdyby? Jak by se dal svět slavné show přenést do herní podoby?

Jsem talent. Alespoň mi to řekla kamarádka potom, co jsem si dost nešikovně natáhl vaz v koleni a uprostřed prázdnin se vyřadil z provozu. Nemohl jsem chodit, ve sledování Netflixu mně ale nic nebránilo. Rozhodl jsem se proto, byť na silný popud Dejwa, dohnat jeden z mých velkých popkulturních restů. Breaking Bad. Začal jsem 5. srpna, a co vám budu povídat, už jsem dokoukal poslední díl páté série. Fascinovaly mě všechny ty postavy, příběhové linky a worldbuilding. Taky jsem se nedávno dost bavil u Drug Dealer Simulatoru, a proto mě napadlo… Jak by Breaking Bad fungovalo jako hra?

Zde se přímo nabízí schéma populárních příběhových adventur od Telltale. V jejich případě není mezi epizodickými interaktivními seriály a obyčejnými seriály žádný propastný rozdíl. U téhle formy převodu seriálu na videohru by se skoro dalo mluvit o sázce na jistotu. Jistota nás ale teď nezajímá. Nás zajímá plnokrevná, kompletně hratelná příběhová hra ze strastiplného světa, kde je nejlepší zavolat Saulovi.

Ale jak na to? Dost jsem nad tím přemýšlel (většinou po půlnoci před usnutím, to padají nejlepší nápady), a ačkoliv nejsem herní vývojář a na žádném hratelném projektu jsem nikdy ještě nepracoval (pokud nepočítám Cooldown: The Game, který je ke stažení zadarmo na itch.io), pár nápadů mi na mysli vytanulo.

První věc, kterou si musíme ustanovit: žánr. Tohle bude celkem ošemetné, jelikož existují lidé, kteří otevřené světy k smrti nenávidí. Jak open-worldy rostou a obsahem je plní většinou spíš algoritmy než lidé, sílí i kritika vůči nim, a to ze strany hráčů i novinářů. Když se ale zvolí rozumné měřítko (viz třeba Ghost of Tsushima), dají se s tímhle žánrem dělat zázraky.

A přesně to by mi sedlo. Otevřený svět, městský, klidně ve stylu GTA. A NEŽ ZAVŘETE TENTO ČLÁNEK, nechte mě tuhle myšlenku trochu rozvinout. Nesnažím se tu totiž udělat příběh Waltera Whitea v herní podobě. To by bylo zcela zbytečné, tenhle příběh už Vince Gilligan odvyprávěl. Bavíme se tady o hře ze světa Breaking Bad, a ten je tak bohatý, že by bylo podle mě možné ho otevřít hráčům dokořán.

Jedním z hlavních motivů seriálu je, co s člověkem udělá drogový byznys. To je myšlenka natolik univerzální, že se z ní dá uplácat mnoho příběhů. Vážných krimi her je dnes na trhu nedostatek – Rockstar dělá s GTA společenskou satiru, Watch Dogs od Ubisoftu zase politiku a hackování. Chybí nám vážně braná příběhovka ze současnosti s městským otevřeným světem, a ten z Breaking Bad je k tomu jako stvořený, i kdyby šlo jen o lehkou inspiraci.

Krok číslo 2. Zasazení. Tady je to těžké. Albuquerque má své nezaměnitelné kouzlo, bez kterého by seriál byl poloviční. Je tu ale jeden problém. Je vyčerpané. Skvělý by byl prequel, jenže tuhle možnost nám už sebral spin-off Better Call Saul. Ve hře prostě potřebujeme Los Pollos Hermanos a modrý perník. Velký příběh, který by ale ve velkém nezahrnoval většinu postav ze seriálu, by se proto do Nového Mexika nevešel. Jsou všudypřítomné, a to se nám do samostatného narativu nehodí.

Gilliganovo univerzum nám ale hází udičku – 14 poboček Kuřecích bratrů po celém americkém jihozápadě. Jiný stát, třeba Arizona, by automaticky znamenal volnou ruku při vytváření nových postav a občasnou přítomnost těch známých. Gus Fring i Mike Ehrmantraut se v rámci řetězce restaurací pohybují často, nějaká ta menší role by tak nebyla problém. Charakter krajiny by přitom zůstal podobný a hranice s Mexikem stejně tak.

Tím se plynule přesouváme k třetímu bodu, který asi všechny zajímá nejvíc. Zápletka. Měli bychom Los Pollos Hermanos, měli bychom modrý produkt. Úplně bez dvou těchto věcí bychom se neobešli. Přeci jen jde o trademark. Jiná geografická poloha by ovšem znamenala nové figurky místního podsvětí a především novou hlavní postavu.

Aby byla hra hratelnostně atraktivní, chtělo by to nějakou akčnější roli. Hrát za kuchaře je tedy mimo diskuzi. Inspirace ze seriálu bych se ale nebránil. Mike byl jednou z mých nejoblíbenějších postav a za podobně drsného bývalého poldu v soukromých službách bych si zahrál moc rád. Max Payne 3 si pohrával s podobnou myšlenkou, ale toho bych se vůbec nebál. Navíc, když už opisovat, tak od nejlepších.

Proto se dívám na Mafii. Zejména první díl sázel na rozmanitou strukturu misí – jednou jste mlátili do aut pálkou, jindy zase závodili ve formulích (tímto se omlouvám lidem, kteří právě dostali děsivé flashbacky na závod před patchem), ve dvojce pak sledovali Lucu v autě na jatka. Trvání kampaně kolem 12 hodin většinou dovoluje solidní rozmanitost a je pak jen na vývojářích, zda půjdou zajímavou, nebo nudnou cestou.

Vývoj protagonisty je důležitou ingrediencí Breaking Bad. V samotném seriálu a spoustě herních gangsterek vídáváme osobnostní sešup – proměnu hlavní postavy v bezskrupulózního záporáka. Proto bych se pro změnu vydal opačným směrem podobně, jako to udělal Rockstar u Red Dead Redemption 2. Ten už koneckonců jednu výraznou inspiraci z Breaking Bad má, tak proč si nepůjčit něco zpátky?

Teď ještě ten otevřený svět. Vyhnul bych se úplnému sandboxu, podle mě by se to nehodilo k serióznímu pojetí. Vedlejší mise bych dal, ale příběhové a v rozumném množství, vždycky spojené s některou z postav. Na bowling nebo do strip-klubu bych ale s bratrancem nejezdil. Rozhodně by ovšem potěšilo svezení ve virtuálním Azteku. Čímž narážíme na jeden potenciální problém – auta.

Téměř všechny městské akce totiž staví na tom, že může ukrást jakékoliv vozidlo, které se pohybuje po ulici, včetně těch luxusních. To by se ale k našemu protagonistovi úplně nehodilo, přeci jen práce fixera obnáší hlavně nenápadnost, přičemž tahání nevinných civilistů od volantů jejich sporťáků a následné ježdění v nich je přesným opakem. Vzpomeňte si ale na L.A. Noire. Tam sice možnost zabavovat vozidla byla, ale drtivou většinu času jste si vystačili s obyčejnými policejními kárami. Čili to jde. Chci Azteka. Hotovo.

Kolem nutnosti nevzbuzovat pozornost by se pak dala vystavět celá část hratelnosti. Pamatujete, jak přísná byla policie v první Mafii? Přišel bych s něčím podobným a možná i drsnějším. Překročení rychlosti? Pokuta nebo honička. Větší bouračka, podezřelé chování nebo nedejbože vytažení zbraně? Civilisté volající strážce zákona. Potenciálně bych tady i viděl i nějaký systém známosti jako z Assassin’s Creed nebo wanted level z Red Dead. Ano, hra by to byla ještě nekompromisnější než RDR 2 a první Mafie dohromady, ale já bych si to fakt zahrál.

Celá tahle záležitost je samozřejmě hypotetická. Better Caul Saul obdrží ještě jednu řadu, Gilliganovo univerzum tedy ještě není mrtvé. Šance na vznik licencované AAA Breaking Bad hry jsou ale mizivé. Ale co vy víte, třeba si Cooldown Games vezmou tyhle nápady a za pár let je vydají pod vlastní značkou… Do té doby si můžete zahrát již zmíněný Drug Dealer Simulator. Je skvělý a inspirací Breaking Bad se netají.

Recenzent, komentátor a bývalý fanoušek AC. Studuju humanitní vědy, do toho šermuju a píšu články. Očividně.

Napiš komentář