Mafia a 18 let pokroku. Co by si měl remake ponechat a co napravit?

První díl série Mafia je českým národním pokladem a 18 let po vydání si drží status legendy. Proto je v naší kotlině nutné být extrémně opatrný s její kritikou, přestože má chyby jako každá jiná hra. Když teď Hangar 13 chystá remake této klasiky, je otázkou, co všechno bude nutné předělat, aby mohla první Mafie stanout po boku moderních akčních her. 

Kolega Patrik už rozebíral, co všechno se může u remaku potenciálně pokazit. Já se zaměřím na to, co by podle mého názoru měli vývojáři udělat, aby dopadl co nejlépe. Abych nebyl ovlivněn závojem nostalgie, Mafii jsem poctivě zapnul a zapisoval si všechny poznatky, které mě při pohledu na hru napadly. Nebylo to až tak složité, dvojka vždycky byla mému srdci blíž.

Na začátek si dovolím menší disclaimer. Hru Mafia: The City of Lost Heaven plně respektuji, chápu, co znamená pro většinu českých hráčů a rozumím, proč je kultovní. Sám mám stejný vztah ke druhému dílu. Na následujících řádcích se pouze snažím být objektivní, ne házet špínu na první hit Dana Vávry. Pracoval s tím, co měl k dispozici, a vytáhl z toho maximum, tedy herní obdobu Pelíšků.

Vyčistím tohle město od prostojů!

Všichni na Mafii milujeme příběh. Přerod běžného taxikáře v mafiána, který nakonec zradí zločineckou rodinu ve prospěch té opravdové, pokrevní, je pořád aktuální. Osudy Tommyho Angela ale byly v roce 2002 pravděpodobně, ať už z technických nebo finančních důvodů, notně prostříhány.

Mezi jednotlivými misemi jsou často velké časové prodlevy a hráč do Tomova života příliš nenahlédne. Třeba to, jak vznikal jeho vztah s Pauliem, vůbec nevidíme. Stejně tak neslyšíme to, jak Frank zavolal Tommymu před misí Coura. Já vím, já vím, drobné detaily.

Dnešní technologie umožňují vytvářet příběhové hry na ploše několika desítek hodin. Přidat pár cutscén či vtipných misí s naším oblíbencem, co by jim vlastnoručně rozstřílel prdel na sračky, by tak bodlo. Celkově by remake mohl být filmovějším zážitkem. Některé rozhovory jsou ve hře řešeny statickou kamerou přepínající mezi mluvčími, což působí poněkud levně. Mafia 3 ale měla, mimo vypiplané předrenderované filmečky, to samé i v roce 2017, takže… Ach, Hangare.

I mistr tesař se někdy utne

U příběhu ještě zůstaneme. Dialogy Dana Vávry stále odolávají zubu času. Jsou úderné, vtipné i emotivní. Jejich režie ale opět trochu pokulhává. Cutscény a dabing by proto chtěly kompletně překopat.

Ano, řekl jsem to. Český dabing v první Mafii není dokonalý. Podání emocí je nevyrovnané, takový Petr Rychlý většinu času bolestivě přehrává a Don Salieri je až příliš slizký. Je vidět, že se kvůli archaickým animacím neměli herci čeho chytit nebo nevěděli, jak uchopit roli ve videohře jako médiu. Schopní totiž bezpochyby jsou (v případě Antonína Molčíka byli, budiž mu země lehká).

Videoherní herectví a filmovost navíc za oněch téměř 20 let ušly dlouhou cestu. Marek Vašut si v roce 2001 musel vystačit s mikrofonem, teď herci lezou do přiléhavých kombinéz a lepí si na tělo plastové koule. Výsledkem jsou ale úžasné věci až hollywoodské úrovně.

Pokud měla Mafia 3 něco skvělého, byly to právě cutscény. Doufám tedy, že Hangar 13 tento úspěch zopakují. Napasovat proslulou českou zvukovou stopu na moderní filmečky by podle mě dopadlo katastrofálně. V původní hře jí totiž nahrává době poplatná grafika, v předělávce by nejspíš bylo zaděláno na tragikomedii. Jestli se někomu původní stopu povede do remaku namodovat, pravda se ukáže.

Bez pardónu

To bychom měli příběh z krku. Teď přijde ta horší část. O hratelnosti první Mafie totiž snad nikdo nemůže tvrdit, že je dokonalá. I skalní fanoušci se asi shodnou, že celý gunplay je potřeba hodit do koše a nahradit ho moderním. Ideální by byl ten ze dvojky, ale ani díl z New Bordeaux nebyl po střílecí stránce marný.

Stejná situace jako u střílení platí i o soubojích na blízko. Tady ale nastává problém. Pěstní bitky by se daly pohodlně převzít ze druhého dílu. Baseballové pálky ale jsou vyhrazeny jenom prvnímu dílu, vývojáři tak budou muset přijít s novým systémem. Nebo baseballky kompletně zrušit a nechat jenom pěsti. Doufejme, že k tomu nedojde, a modleme se dvakrát, abychom neobdrželi primitivní melee takedowny jako ve trojce.

Série Mafia je sérii městských akcí. První díl patřil mezi průkopníky tohoto žánru, a jak už to s průkopníky bývá, často jsou překonáni. Za těch 18 let tuhle formulku konkurence v podobě Rockstaru, Ubisoftu nebo United Front Games (Sleeping Dogs je neskutečně podceňovanou hrou) mnohem dál, remake je tak musí dohnat. Potřebuje se dostat minimálně na úroveň dvojky a obloukem se vyhnout konceptu trojky. Jak toho docílit?

Máš rád swing?

Zaprvé udělat to samé, co u příběhu. Vyplnit hluchá místa. V každé městské akci se hodně jezdí autem, v Mafii je to ale šíleně zdlouhavá činnost. Během ježdění se totiž nic neděje. I když máte v autě spolujezdce, až na výjimky se neodehrávají žádné dialogy. Hlavně, že má Paulie jinak hromadu keců.

Vozidla samotná jsou ale skvělá, odlišují se a je z čeho vybírat. Ani jejich motory nezní vůbec marně, ačkoliv audio se stejně jako grafika dočká kompletní renovace naprosto určitě. Také, prosím vás, 2K, obnovte licenci na převzaté skladby, bez nich je hra pomalu poloviční. (Steam verze na rozdíl od původní neobsahuje převzatou dobovou hudbu.)

A když už jsme u toho soundtracku, neodpustím si lehké dloubnutí. Jeho melodie jsou bezesporu působivé a chytlavé, na mě ale vždycky působily až příliš rozjařeně. Být to na mně, udělal bych jednoduše temnější verze skladeb Vladimíra Šimůnka. A ne, nemyslím tím Billie Eilish remix. Bondovka stačí.

Co bych ale neměnil za žádnou cenu, je mapa Lost Heaven. Ta má naprosto ideální rozlohu. Auta jsou totiž ve hře, vzhledem k zasazení pochopitelně, natolik pomalá, že původní výměra naprosto stačí. Možná ale trochu zrychlit Bolt? Čeho je moc…

Hned se ale zase vrátím ke změnám. Hodila by se GPS. Neustále koukání do poloprůhledné mapy a šílená minimapa vytrhávají ze zážitku – opět by tu stačilo vypůjčit si od druhého dílu.

Některé mise by si zasloužily lehký, jiné pak kompletní redesign. Ať už je to úvodní útěk do Salieriho baru, na který teď vznikl povedený mem s Alenou Schillerovou, nebo Molotov Party či Coura, všechny bohužel dost poznamenal zub času. Proč se v hotelu prostě nemůžete podívat na fotku, kterou vám Frank dal? Právě v podniku Corleone mají vývojáři vytvořit krásnou hitmanovskou sandbox misi, to už ale moc zabíhám do fantazie. Čárový kód bych Tomovi zase netetoval.

Game over, bastarde!

Abych to shrnul – opravdové zmodernizování první Mafie by vyžadovalo hodně změn, ale jak ukázal Resident Evil 2, může se to moc a moc vyplatit. Pro skalní fanoušky by mohli autoři z Hangar 13 přichystat nějaký nostalgický režim s co nejvíce původními prvky. Do standardního zážitku bych je ale nezařazoval.

Jakou cestou se tvůrci remaku české legendy vydali, uvidíme v úterý 19. května. Snad se jim povede dostát očekáváním českých hráčů, anebo si je alespoň úplně neznepřátelit. Dostali totiž setsakramentsky těžký úkol.

Recenzent, komentátor a bývalý fanoušek AC. Studuju humanitní vědy, do toho šermuju a píšu články. Očividně.

1 komentář

  1. Doufám že to dopadne dobře, ovšem originál je originál.

    Odpovědět

Napiš komentář