Jaká bude další Star Wars hra od EA?

V dílně EA se pomalu kutí nová hra z předaleké galaxie, která ovšem není možná tak docela nová a své kořeny má kdesi hluboko v minulosti. Tak hluboké, že na hře se dokonce podepsal i sám duchovní otec celého universa George Lucas. A souvisí s ní i seriál Mandalorian?

Electronic Arts od roku 2013 vlastní exkluzivní licenci na herní zpracování doposud nejsilnějšího popcornového brandu, co lidstvo poznalo. Star Wars. Smlouvu s Disney uzavřelo na dobu 10 let a kdekdo by čekal, že z ní EA vyždímá, co se dá. Současná bilance jsou nicméně tři vydané a tři zrušené hry včetně ještě horkého Jedi: Fallen Order z listopadu. Mobilní hry nyní (stejně jako jindy) v potaz nebereme.

Battlefront a Battlefront 2 i přesto, že nejde o špatné hry, nejsou zrovna originální. Před čtrnácti lety už jeden Star Wars: Battlefront vyšel pod hlavičkou Pandemic Studios a o rok poté i díl druhý, který třeba podle autora článku je stále zábavnějším než současné EA tituly. Rebootu série pak hrála do karet zkušenost EA se sérií Battlefield, kterou se inspirovaly i původní Battlefronty, a engine DICE. Ačkoliv do druhého dílu primárně multiplayerové zábavy přibyla i dějová kampaň, potenciál silného vyprávění zůstává promarněn.

Karta se ale začíná obracet. Úspěch Jedi: Fallen Order od studia Respawn vrátil otěže do rukou singleplayeru a v Electronic Arts jsou si toho dobře vědomi. Hned v prosinci se vynořila informace o chystané, „velmi unikátní“ hře od Motive Studios (o něm dále) a hned zkraje roku přichází další informace o naverbování šéfa Respawnu Vince Zampelly do studia DICE, konkrétně do jeho losangeleské pobočky. To chce skončit dosavadní asistování známějšímu švédskému bratříčkovi, rebrandovat a vrhnout se do vlastních projektů. Tomu, že půjde o Star Wars, ale zatím nic nenasvědčuje.

Jsou Star Wars opravdu tak složitá látka na převedení kvalitního příběhu do hry? V minulosti jsme se přesvědčili, že ne. Může za to kontrola ze strany Disneyho? Možná. Co ale víme nyní, je, že se EA před lety rozhodlo zaměřit na vývoj multiplayerových titulů s mikrotransakcemi, ačkoliv jim už dlouho leží v šuplíku několik zajímavých konceptů příběhových her, jejichž minulost sahá daleko dál. A nyní se možná konečně rozhodli věnovat jim zaslouženou pozornost.

Síla se probouzí

Na obranu EA je třeba říct, že se Star Wars hrami to nevypadalo moc dobře ani před získáním jejich licence. Píše se rok 2009, nejnovějším přírůstkem do Star Wars her je Force Unleashed a druhý díl má teprve následovat. V LucasArts se rozbíhají práce na titulu s kódovým označením Star Wars: Underworld. Ten přichází ve známost až roku 2012 se změnou názvu na Star Wars 1313, o kterém se později, po prvním traileru, začne mluvit jako o vesmírném Uncharted.

A co vlastně znamená 1313?Level 1313 of Coruscant has been featured in an episode of Star Wars: The Clone Wars, as well as the canonized novels Dark Disciple and Aftermath, where it’s described as “Coruscant’s most infamous underworld level, a dungeon so deep that the world above has forgotten about it.” So at very least we haven’t seen the last of 1313 in the Star Wars universe.“

Zasazení do podsvětí na planetě Coruscant slibuje příběh v pašeráckém stylu Hana Sola a celá hra má v raných fázích vývoje také blíž k RPG legendě Knights of the Old Republic než k Nathanu Drakeovi. V útržcích informací v rozhovorech s vývojáři zaznívají prvky světa jako zločin, drogy, prostituce nebo dokonce terorismus. Ve stejné době se mluvilo i o propojení hry s připravovaným hraným seriálem, prvním ze Star Wars universa, označeným stejně jako původní název hry: Underworld. Na něm už několik let pracuje George Lucas a kromě napsaných 100 epizod plánuje dalších 300.  Propojení hry a seriálu zde zaznívá poprvé a ne naposled.

Po tomto traileru se ze Star Wars 1313 stala jedna z nejočekávanějších her.

Produkce TV show se v roce 2010 kvůli finančním problémům zastavila, a to znamenalo i kompletní předělání hry. Tato fáze probíhala v letech 2011 a 2012 a hru si v tu chvíli pochvaloval i samotný George Lucas. Hlavní postavou příběhu se také stává lovec odměn. Lucasovy návrhy a požadavky k příběhu hry mají zodpovědět otázky jako „kdo je Boba Fett“ nebo „proč Han pracoval pro Jabbu“?

The game’s storylines would answer such questions as „Who is Boba Fett?“, „Why was Han working for Jabba?“ and „Who were the Bothan spies?“ Lucas‘ requests were not to be ignored, that source says, leaving the developers of the re-named 1313 with a game that had backing from the man in charge but without a concrete story or characters. Zdroj.

Skrytá hrozba

Ve stejnou dobu ale padá na slibně rozjetý projekt stín. Akvizice celého brandu Star Wars molochem Disney převrátila naruby nejen dosavadní lore, ale i priority LucasArts, které spadalo pod zakoupený LucasFilm. O Star Wars z dospělého krimi prostředí najednou není primární zájem a stejně tak o příběh, který není součástí nově připravované trilogie.

Alespoň tedy zatím. V rozhovoru z roku 2015 prezidentka LucasFilm, nyní už pod Disney, hovoří o studiu Lucasových nerealizovaných scénářů a jejich snaze rozvíjet tento materiál dále. Překvapivě spolu se seriálem Underworlds zmiňuje i Star Wars 1313 ve stejných superlativech. Na kolik tyto náčrty nakonec ovlivnily podobu filmů Solo: Star Wars Story a seriál Mandalorian, můžeme zatím jen spekulovat.

Několik let je ticho. Objevují se neoficiální i oficiální zmínky o vývoji Star Wars hry s krycím názvem Ragtag. Vývoj má vést Amy Hennigová, jedno z nejvýraznějších jmen na seznamu herních vývojářek, jež je podepsaná shodou okolností zrovna pod Uncharted.

Jediné, co bylo z projektu Ragtag ukázáno, je 6 sekund ingame záběrů.

Na hře pracuje studio Visceral Games, známé například sérií Dead Space, a spolupracuje nově založené Motive Studios. Za jeho vznikem od 2015 stojí Jade Raymondová, číslo jedna na zmíněném seznamu top žen herního byznysu, podepsaná třeba pod Assassin’s Creed nebo Watch Dogs, a kromě Motive má dohlížet na Visceral ve věci Star Wars her (spoiler: nyní už ale pracující pro Google).

Visceral jsou nicméně v říjnu 2017 zrušeni a Ragtag přechází pod EA Vancouver. Ti zahajují práci na vlastní Star Wars hře, odlišné od Ragtagu. Od této chvíle se na světlo dostává první informace, a to, že má jít o open world hru s krycím názvem Orca.

Impérium vrací úder

rozhovoru následující rok po zrušení hry se Amy Hennigová pro server Polygon rozpovídala o současném postoji velkých vydavatelů k příběhovým hrám pro jednoho hráče. „Vytvořit takovou hru je náročné. Vývoj trvá několik let, mezitím se mění požadavky hráčů i technologie, a hra ve výsledku nabídne jen několik hodin zábavy. Hráči sice takovou hru chtějí, ale než aby si ji sami koupili, sledují raději online, jak ji hraje někdo jiný.

Dodatečná monetizace her v podobě loot boxů a dalších služeb je sice obecně negativně přijímaná, ale pro velká studia je odpovědí k zvyšujícím se nákladům na vývoj.“ Není pochyb, že zrovna herní svět v kulisách Star Wars bude patřit k těm náročnějším na design, když se musí dodržovat pravidla universa a zároveň tvořit zajímavý nový obsah. Zrušení Ragtagu tak podle jejích slov „nepřišlo z čistého nebe“.

Druhá informace o Orca přichází až v lednu 2019 a jde rovnou o zrušení celého projektu. EA argumentuje neudržitelnou velikostí celého projektu a snahou zaměřit se v budoucnu na více menších projektů. Veškerá práce ale nemá přijít vniveč, protože už 2020 má vyjít alespoň samostatná hra, která, byť okleštěně, bude obsahovat obsah jak z projektu Ragtag, tak z Orca.

Teprve po zrušení Orca se ven dostávají další zprávy z jeho vývoje. Otevřený svět rozprostřený po různých planetách galaxie neměl hráč procházet a prolétávat v postavě ryze kladného hrdiny, ale mluvilo se o bounty hunterovi, lovci odměn, který je najímán různými frakcemi z celé galaxie. Tedy stejnou postavou, jakou měl na mysli George Lucas a jakou je třeba Mandalorian, hlavní postava stejnojmenného seriálu, jenž odstartoval v listopadu první řadou a jde vůbec o první hraný seriál ze Star Wars. Propojení hry a seriálu tak zaznívá podruhé.

Samozřejmě nelze prokázat propojenost seriálu se zrušenou hrou ani jejich návaznost na projekt vznikající před Disneyho akvizicí. Ale jisté náznaky podobnosti v zasazení, hlavních postavách a gameplayi tu jsou.

Nová naděje

Kroky EA zatím nejsou jednoznačné. Na 2020 ohlásili vydat menší projekt těžící z obou posledních zrušených projektů. V rukou jim zůstává rozdělaná hra, která možná nestihla zamýšlené datum vydání souběžně s Mandalorianem a jejíž přípravy sahají ještě do dob vlády George Lucase nad osudem celé galaxie. Dosavadní prohlášení mluví ve prospěch menších projektů, což může znamenat rozporcování hry do několika menších.

Není také jasné, do jaké míry či zda vůbec byly pod záštitou EA propojená studia Vancouver a Respawn, stojícím za nejnovějším Jedi: Fallen Order, a jestli i do něj proniklo něco z vizí a již hotových materiálů. Jedi: Fallen Order byl oznámen na E3 2018, ale Respawn pracoval na neoznámené Star Wars hře už od května 2016. Stig Asmussen, vedoucího druhého studia, jež na hře pracovalo, pak přišel do Respawnu už v roce 2014 tedy ještě předtím, než se naplno rozeběhnou práce na Ragtag.

Situace popisovaná Amy Hennigovou v lednu 2018 se ale změnila. Battlefront 2 se od svého vydání nedokázal vypořádat s kritikou celkové orientace hry na mikrotransakce. Zrušil je a poté opět zavedl. Jedi: Fallen Order, singleplayerová hra s důrazem na příběh a kombinaci různých herních mechanik, naopak slaví úspěch jak u kritiků, tak i v obchodech. A na rozdíl od posledního dílu z filmové ságy se diváckému úspěchu těší i seriál Mandalorian.

Ten je přitom jako stvořený pro herní zpracování. Některé jeho prvky explicitně připomínají RPG hry. Epizody nesledují jednotnou příběhovou linku jako spíš oddělené úkoly, side-questy, kterými si Mando vydělává na živobytí. Odměnou je mu nejčastěji beskar, bájný neprůstřelný kov, ze kterého si nechává vyrábět zbroj mandalorianských válečníků, a postupně mění svůj starý šatník za lepší kusy. Tohle není fetišistický podprahový signál pro kupování merchandisu, ale realita každého hráče RPG.

Pokud se EA opravdu chovají (podle některých kritiků) dle hesla „kam vítr, tam plášť“, mohli by si tuhle příležitost uvědomit. Neříkám, že si neužívám monstrózní bitvy v Battlefrontech, ale základní kameny Star Wars jsou světelné meče, ikonické postavy na světlé i temné straně stojící proti zdánlivě neporazitelnému protivníkovi. Battlefrontu se příliš emocí z kampaně vykřesat nepodařilo a máchání lightsaberem už ze své podstaty muiltiplayerové hratelnosti nemůže přinést tak uspokojující zážitek jako v Jedi: Fallen Order (jak ostatně rozebírá Ondra ve svém článku). To samé platí i pro širokou škálu dovedností námezdního lovce.

Návrat Jediho

Disney sám plánuje v letech následujících po deváté epizodě obsadit kina dalšími filmy či celými trilogiemi. Dle některých zdrojů je jeden z nich i příběh ze Staré republiky, v níž se odehrává i legendární Knight of the Old Republic. RPG z roku 2003, které nabídlo jeden z nejsilnějších příběhových zážitků a dočkalo se i neméně kvalitního druhého dílu. Pro řadu fanoušků by tohle byl splněný sen a dle vyjádření prezidentky Lucasfilm Kathleen Kennedy se o této možnosti skutečně mluví, ale zatím nemá zdárnou představu, jak věci dopadnou.

Scénáře prvního dílu potenciální trilogie se už ujmula Laeta Kalogridis, což sice ještě neznamená, že film skutečně bude, nicméně je vše na dobré cestě. Kalogridis se mimo jiné podílela jako scenáristka na Scorseseho Shutter Island nebo novějším filmu Alita: Battle Angel Roberta Rodrigueze.

A kdo dělal původní KotOR, z něhož by nová trilogie vycházela? BioWare pod křídly EA už v době uvedení nového filmu bude mít pravděpodobně vývoj čtvrtého dílu Dragon Age za sebou. O Anthemu asi nemá smysl mluvit a MMORPG The Old Republic v prosinci 2021 sice oslaví 10 let, ale tvorba jeho obsahu probíhá paralelně s prací na singleplayerových RPG. A co pak? Zdali dát přednost Mass Effectu, nebo vzkříšení KotORů, zní nejen pro BioWare jako Sophiina volba, nicméně s ohledem na početnost fanoušků jednotlivých galaxií by čísla v souladu s nostalgií mohla rozhodnout pro Star Wars.

Těžko říct, jestli se někdy dozvíme, jak poslední připravovaný projekt George Lucase vypadal. Vzhledem k věku cílové skupiny, pro kterou byl určen, nezapadá do primární strategie studia Disney, a původní koncepty tak mohou být změněny na barevnější s méně ožehavými tématy. Část díla byla převedena i do herní podoby, která měla seriál doprovázet. Jestli se můžeme dočkat zpracování této dospělé tématiky, bude to spíš herně než seriálově nebo filmově. A jestli má něco přesvědčit EA, aby se začalo přehrabovat ve starých nápadech, bude to právě úspěch příběhového Jedi: Fallen Order.

Autor:
Celý svůj život bojuji proti nespravedlnosti a nerovnostem v herním průmyslu. Třeba proti nedostatečnému ocenění Titanfallu 2 a přehodnocené tvorbě studia Naughty Dog.

Napiš komentář