Nová naděje pro fandy Star Wars. Ukončení exkluzivity u EA je fantastická zpráva

Zbožňujeme Star Wars. Kdykoliv se naskytne příležitost, hláškujeme starého dobrého Obi-wana Kenobiho, napodobujeme otevírání automatických dveří posunkem ruky, sdílíme mezi sebou prequelové memy a v neposlední řadě hltáme vše, co se mihne kolem barevných zářivek z předaleké galaxie. Na herním poli značku Star Wars dosud opatroval mnohými proklínaný vydavatel Electronic Arts, tomu je však konec. Stejně jako příchod Mandaloriana po zpackané nové filmové trilogii, ukončení exkluzivního partnerství Lucasfilmu a EA na vývoj her vnímáme jako novou nadějí na lepší časy.

Uplynulý týden byl pro fanoušky Star Wars plný radostných zpráv. Vše odbouchl nečekaný návrat Lucasfilm Games a slib, že se budou aktivně podílet na podpoře nových hvězdných titulů. A nejde jen o jakousi změnu identity, aby si Disney trošku spravilo svou pochroumanou image poté, co zbabralo produkci nejnovější filmové trilogie. Nedlouho poté se totiž objevila mnohem důležitější zpráva – Star Wars hry už nebude exkluzivně vyvíjet EA a značka se tak poprvé od roku 2013 nabídne všem schopným herním studiím.

Fajn, s odstupem času neberu Star Wars hry od EA za úplný průser. Restartovaný Battlefront byl oukej, osekaný až na kost, ale oukej. Battlefront 2 dopadl na začátku příšerně, po odstranění mikrotransakcí a pravidelném přísunu obsahu se z něj vyklubala obstojná multiplayerová řežba, kterou si občas rád pustím na rychlé odreagování (a do 21. ledna si ho můžete nabrat zdarma na Epic Games Store). Na The Old Republic jsem neměl čas a stíhačkový Squadrons mě přes počáteční nadšení neoslovil. Zato Jedi Fallen Order byl asi to nejlepší, co za těch sedm let z EA vypadlo, na čemž se v redakci bez problému shodneme. Úspěch dobrodružství padawana Cala Kestise ale podtrhuje zásadní fakt – dlouho tu panoval velký hlad po pořádné singleplayerové hře.

V praxi šlo o jediný titul pro jednoho hráče ze stáje EA, které k nelibosti mnohých dávalo přednost vývoji multiplayerových kousků. On ten Jedi Fallen Order nebyl vlastně z hlediska hratelnosti nijak zvlášť revoluční, půjčuje si řadu nápadů ze stařičké série Jedi Knight a nevyhnul se ani technickým chybám. Ale kurde, i tak se stal jednou z našich nejoblíbenějších Star Wars her. Asi proto, že tu dlouho nic podobného jednoduše nebylo, navíc zaujal i univerzem nepolíbené hráče. Prvotní obavy z nadměrného dojení značky se tedy neuskutečnily, spíš došlo k opaku. Pod EA vyšly čtyři velké hry, z toho tři multiplayerové, a k tomu všemu jedno velké MMORPG. A co víc, minimálně tři další Star Wars hry byly zrušeny (náš před rokem vydaný souhrn najdete zde).

Ukončení exkluzivní smlouvy mezi EA a Disney je proto fantastickou zprávou pro všechny fanoušky, kteří čekají, až je zase někdo nakrmí vydatným a pečlivě ukuchtěným singleplayerovým zážitkem, po kterém je stále hlad. Své záměry oznámil už Ubisoft se studiem Massive Entertainment, které má na svědomí sérii The Division. Jakkoliv mě jejich hry moc neberou, bez nadsázky říkám, že se na otevřený svět z univerza Star Wars hodně těším. Klidně ala Assassin’s Creed. Chci vidět cokoliv, na co si EA za celou tu dobu trvání exkluzivity netrouflo. Dá se očekávat, že se podobných oznámení letos dočkáme hned několik, a budu vzrušeně vyhlížet každou z nich.

Ano, je pravda, že ani před zapečetěním exkluzivního partnerství s EA nebyly všechny Star Wars hry dokonalé. Sice se myšlenkami neustále vracím ke Knights of the Old Republic či Jedi Knight sériím a občas si vzpomenu na svižné Republic Commando nebo strategické Galaxy at War, ale to by bylo asi vše. The Force Unleashed, který pravidla univerza roztáhl do absurdních rozměrů, si pamatuju spíše jako powerpointovou prezentaci, tak debilně byl optimalizovaný. Po tolika letech už ale jsou k dispozici nové technologie, konzole i hratelnostní šablony, které by podle mě Star Wars rozhodně slušely.

Stejně tak budu radši za více her než méně. To, že na vlastních Star Wars hrách bude pracovat více studií, koneckonců neznamená, že půjde o špatné tituly. Skvělým příkladem je Warhammer. Ten svou licenci dává fakt kdekomu, osvědčeným týmům i neznámým tvůrcům odněkud z Bulharska. Ano, některé kousky se ve štědrém výběru nevyhnutelně ztratí (Space Hulk: Deathwing), ty nejlepší ale stále září (Total War: Warhammer, Vermintide). Troufám si tvrdit, že takto to bude i u Star Wars.

Představte si ty možnosti, co všechno může nyní přijít. Akční střílečka Republic Commando v novém kabátku? Bral bych všemi deseti. Komplexní vesmírná strategie od Paradox Interactive? Yes, konečně bych nemusel modovat Stellaris, abych si nasimuloval bitvu vesmírných korábů Separatistů a Galaktické republiky. Důmyslná řežba se světelným mečem ála Dishonored nebo Dark Messiah of Might and Magic? Och ano, píchejte mi to přímo do žil.

Víte co, klidně ať okopírují seriálového Mandaloriana. Zde naposled odkážu na Davidův článek „Jaká bude další Star Wars hra od EA“, kde perfektně vystihl, jak by taková hra mohla fungovat: „Na rozdíl od posledního dílu z filmové ságy se diváckému úspěchu těší i seriál Mandalorian. Ten je přitom jako stvořený pro herní zpracování. Některé jeho prvky explicitně připomínají RPG hry. Epizody nesledují jednotnou příběhovou linku jako spíš oddělené úkoly, side-questy, kterými si Mando vydělává na živobytí. Odměnou je mu nejčastěji beskar, bájný neprůstřelný kov, ze kterého si nechává vyrábět zbroj mandalorianských válečníků, a postupně mění svůj starý šatník za lepší kusy. Tohle není fetišistický podprahový signál pro kupování merchandisu, ale realita každého hráče RPG.“

Co z toho nakonec vyleze, samozřejmě nevím, nemám věšteckou kouli a ani mě neprovází Síla, jen povánoční tuk a kofein z levné instantní kávy. Jistotou aspoň je, že přijde Jedi Fallen Order 2 – jeho vývoj ztráta exkluzivity naštěstí nijak neovlivní. Mé největší přání se nicméně nemění – chci, aby osvědčený Obsidian Entertainment shromáždil veterány a dal dohromady Knights of the Old Republic 3, když to nedokázal BioWare. Prosím. PROSÍM!

UPDATE: Vypadá to, že se na Knights of the Old Republic opravdu dělá, ale ne v dílně Obsidianů. Studio, které za hrou má stát, prý neuhádneme.

Autor:
Už několik let šéfuju herním webům, což je důvod, proč mi padají vlasy a trpím nespavostí. Ale možná je to tím, že se věnuji i politickému zpravodajství. Jsem Vietnamec z rodné Hané, ale mám radši Japonsko. Proto jsem tam na chvilku utekl.

Napiš komentář